Hoe weten we wat er in zich in de kern van de aarde bevindt?

Poet
Men weet het feitelijk niet maar heeft het beredeneerd.
Dat heeft Jules Verne al beschreven in zijn boek "Naar het middelpunt van de aarde"

Antwoorden (2)

Door seismische gegevens, scheikundige theorieën en metingen van het aardse magneetveld weten onderzoekers dat de kern circa de helft van de doorsnee van de aarde uitmaakt en vooral uit ijzer en nikkel bestaat. Ze weten ook dat de kern een vast binnenste en een vloeibaar buitenste deel heeft. De buitenste kern zorgt waarschijnlijk voor het magneetveld.
Hoe weten die wetenschappers zo zeker dat wat ze door middel van seismische gegevens etcetera waarnemen, dat ze NIET met een materiaal te maken hebben dat dezelfde eigenschappen als ijzer en nikkel heeft maar geen ijzer en/of nikkel is?
Jim, je moet een beetje vertrouwen hebben in die lui, die hebben daar jaren voor gestudeerd en die wetenschap is ook niet gisteren net begonnen. Ga zelf studeren, dan weet je precies hoe het zit.
Dank je wel LGA, een virtuele plus!
+ Maar zekerheid is een stapje te ver. Er is wel genoeg bewijs dat het algemeen aangenomen is dat de kern vast is.
Het gaat om de interpretatie van data.
Ik probeer ook niet te vertellen dat de kern niet vast is, er is veel bewijs, maar soms veranderen inzichten.
Het blijft een meting op 5000km diepte.
Het zou niet de 1e keer zijn dat "zekerheden" anders bleken te zijn.
NB: met vast bedoel ik de binnenkern, de rest t/m de korst is vloeibaar. (zoals het in wikipedia staat)
Dat komt, samengevat, neer op het principe van de 'wisdom of crowds' en veel zaken worden zo 'bekend'.

Het is dus niet zo dat men het helemaal weet, maar door de jaren heen en door onze boeken en wetenschappen, komen er altijd mensen die iets 'ontdekken' zoals magnetisme, zwaartekracht en daar verder op nadenken. Ook het bestuderen van de zon maakte het grootste deel van het antwoord uit.

Om die reden is het oh zo belangrijk om stukken steen mee te nemen van de maan en andere planeten. De lava en de korst die stolt, bevatten steen uit het diepste van de aarde. Men kent intussen ook hoe die stoffen reageren bij extreme temperaturen en bij het langdurig afkoelen.

De C4 koolstofmethode bijv. meet een aantal radioactieve stralingen vanuit een 'standaard verval' van koolstofisotopen. Maar dat werkt niet goed voor na de kernbommen na WO II en de kerntesten van ook Frankrijk, omdat daar de mens eventjes zelf ook wat ingreep in de radioactiviteit op aarde, zij het beperkt natuurlijk.

En als jij nu verder studeert daarin, dan kun jij plots jouw 'ontdekking' ook publiceren, maar zal daar kritiek op komen, en zo word je theorie dan ofwel tegengesproken ofwel ondersteund door anderen die dan weer op hun kleine onderdeel erg intelligent zijn.

Wikipedia is zo op een niveau geraakt dat men nooit kon voorspellen qua inhoud.

Maar is Wikipedia volledig juist? Waar het algemene dingen betreft, ja, waar het de snaartheorie betreft en aanverwante dingen, minder, omdat je in een heel klein deeltje van mensen komt die het nog begrijpen.

Zo stelt zich de vraag bijv. of je in de kern van de aarde ook het aantrekkingspunt van de zwaartekracht vindt, dan wel er iets verder van zodra je het middelpunt van de massa (veel condenser in het midden dan op de aardkorst) hebt, omdat zwaartekracht wel te zien heeft met de massa (van de zon op aarde, van de aarde op de maan, van de maan op de moonlander).

Heel zeker weten we het dus niet wat er precies in de kern van de aarde is en hoe groot die precieze kern ook is waarin de massa hetzelfde is, maar er zijn weinig wetenschappers die afwijken op dat vlak van hetgene men daarover al vertelde aan ons in de lagere school in 1970.

Op vlak van magnetisme en straling, heeft men wel dan weer enorme vooruitgang geboekt.

Je maakt mij benieuwd wat we bijv. in 2113 zouden antwoorden op dezelfde vraag.

PS: Mooi zo dat je vanzelfsprekende dingen in vraag durft stellen. Zo wordt het meeste overigens ontdekt!