Zeer onwaarschijnlijk. Podzols onstaan door langdurig uitspoelen van voeding en metalen uit de bovenste lagen; Turfwinning in Nederland is niet zo oud dat daarna nog podzels gevormd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat ik me kan bedenken is dat er een verveend ven geweest is wat afgeplagd is. Maar dan verwacht ik in de ondergrond juist WEL een leemlaag, waarom zou dat water anders in dat ven zijn blijven staan? Als de bodem weinig leem bevat, zakt het water gewoon weg. Dus wellicht een lokale leemlaag in de bodem.

Na jouw toevoeging bij Jelle:
Het heet trouwens waarschijnlijk niet voor niks de RucVENse heide.