wie weet er tips om met giftige stenen om te gaan ?

ik heb in mijn collectie giftige stenen en ik graag een paar tips hoe je met giftige stenen om moet gaan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat ligt er een beetje aan wat voor steen.
Asbest, zoals hierboven al beschreven wordt, in een afgesloten doos bewaren. Houd er rekening mee dat het na verloop van tijd (jaren, in geologische musea zie je het soms) ook gewoon uit elkaar kan vallen, in losse vezels. Dus het is niet echt zo dat het onschadelijk is zolang je er afblijft.
Radioactieve stenen is weer een ander verhaal. Wij hebben hier in huis HEEL VEEL stenen, maar geen radioactieve. Dat is zo moeilijk om goed en veilig te bewaren dat we het risico niet nemen.
Verder vooral niet eten bij je stenen, handen wassen als je met je stenen bezig bent geweest en niet gedachteloos je vingers aflikken bijvoorbeeld. Er zijn stenen die erg giftig zijn (auripigment bijvoorbeeld), maar zolang je er verstandig mee omgaat, kan het niet veel kwaad. Zorg wel dat kinderen er niet bij kunnen komen, en dat je nadenkt bij wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt ze onder water bewaren, of asbest in een afgesloten stolpfles. Asbest kan verder geen kwaad, als je er maar niet aan gaat lopen pulken zodat de vezeltjes loskomen.

Als ze radioactief zijn, kun je ze beter af laten voeren.
Op de link hieronder vind je een download over het werken met radioactieve bronnen.