Hum

Hum (Italiaans: Colmo) is een gehucht op 400 meter hoogte op het Kroatische schiereiland Istrië. Met minder dan 30 inwoners en 12 huizen, maar wel stadsrechten, wordt het gezien als de kleinste stad ter wereld

Er zijn meer plaatsen die claimen de kleinste stad ter wereld zijn. De Belgische plaats Durbuy en Friese Sloten, het Franse Larressingle en het Amerikaanse Fishtail. Toch heeft het Guiness Book of Records Hum aangewezen als officieel kleinste stad ter wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ferdania (in Saoedi-Arabië) heeft één politie bureau, een school, een markt, één tank station, een gezondheids plaats en ongeveer tien huizen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleinste stad ter wereld ligt in de Belgische Ardennen en is genaamd Durbuy het centrum van de ardennen en zeer toeristisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hum in Kroatie minder dan 30 inwoners is geen dorp maar heeft echt stadsrechten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hum
Wat betreft Durbuy.....ja het is heel klein en heel historisch .Maar zelfs in België zelf is men het niet eens wat de kleinste plaats is met stadsrechten.
Ook de stad 'Mesen' claimt de kleinste te zijn.
Trouwens van gehucht een stad maken...duurt maar een officieel papiertje ,he

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar Durbuy is we heel gezellig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom na een korte zoektocht op internet uit op Sloten.

Quote van onderstaande site:
"Hendriks: "Er zijn meerdere kleine steden die de titel 'kleinste stad' claimen, zoals het Nederlandse Bronckhorst, aan de IJssel. Maar al die mini-stadjes zien er niet meer uit als een stad, maar als een dorp omdat de kenmerkende stedelijke elementen verdwenen zijn. Je kunt wel stadsrechten hebben, maar dan moet je ook nog een echte stad hebben, dus duidelijk begrensd door verdedigingswallen, grachten, muren of natuurlijke barrières. Een stad moet ook direct herkenbaar zijn als een verdedigbare kern, als een samenhangend geheel van historische gebouwen. Met hier en daar een overblijfsel uit vervlogen tijden kun je niet de titel 'kleinste stad' opeisen. Zo'n plaats als Bronckhorst is streekhistorisch gezien wel interessant, maar mondiaal niet. Niet onbelangrijk is het beeld dat men, zeg maar de toerist, in het algemeen van een stad heeft. Sloten, maar ook Durbuy, beantwoordt ruimschoots aan de verwachtingen."

http://www.elfstedentouristinformation.nl/nl/component/content/article/51-highlights/136-sloten-kleinste-stad-ter-wereld.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleinste plaats met stadsrechten in de Benelux, is de buurtschap Staverden in de gemeente Ermelo op de Veluwe. Het heeft zelfs geen echte kern en in de verspreide huizen die tot Staverden gerekend worden, wonen in totaal slechts ongeveer 40 mensen (2006). Staverden kreeg stadsrechten in 1298, maar ontwikkelde zich nooit tot stad.

De kleinste plaats met stadsrechten die wel als stad heeft bestaan, is het eveneens piepkleine Sint Anna ter Muiden, in de gemeente Sluis in Zeeuws-Vlaanderen op de Belgische grens, met ongeveer 50 inwoners (2006). Het Achterhoekse stadje Bronkhorst (gemeente Bronckhorst), met 130 inwoners (2006), profileert zich weliswaar toeristisch als kleinste stad van Nederland maar komt op de derde plaats.

De kleinste stadskern van België is het Waalse Durbuy met zowat 400 inwoners inclusief buitengebied. Tot de gemeentelijke herinrichting van 1977 was het ook de kleinste stad van het land. Daar het begrip "stad" in België slaat op de hele gemeente (de stad Durbuy telt zodoende (1 januari 2008) 10.780 inwoners) is sindsdien de West-Vlaamse stad Mesen met 977 inwoners inclusief buitengebied (1 januari 2008) de kleinste stad van België. Deze taalgrensgemeente werd niet samengevoegd met andere gemeenten.

De officieel kleinste stad met stadsrechten ter wereld is het Kroatische dorp Hum, met minder dan 30 inwoners en amper 12 huizen.