Hoe zwem je uit de stroming van een rivier?

Ik vroeg me af bij dit fragment vanaf 4:01min in dit filmpje hoe het kan dat deze jongen niet meer zelf uit de stroming kan komen. https://www.youtube.com/watch?v=xACB3Q15F2o

Hij zwemt op manier 1 de rivier over, maar naar mijn mening moet hij manier 2 hanteren. Is dat waar? Of kan je sowieso nooit uit de stroming van een rivier zwemmen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Inderdaad valt het niet mee om uit de stroming van een rivier te zwemmen, en is een rechte lijn haaks op de stroming zo ongeveer de moeilijkste / meest kansloze manier. Je kunt beter inderdaad met de stroom meezwemmen en daarbij proberen zijwaards te komen en zo uit de stroming te geraken. Dat kost beduidend minder energie, maar je komt wel pas een HEEL eind verderop het water uit. De angst daarvoor kan mede van invloed zijn geweest op zijn beslissing. Maar als de stroming maar sterk genoeg is en je kracht maar klein genoeg, ben je echt kansloos en kun je zelfs nauwelijks het midden van de rivier passeren. Rivieren zijn dan ook niet echt een veilige plaats om te zwemmen, en al helemaal niet om over te steken. Je armkracht moet groter zijn - al is het maar een klein beetje - dan die van de stroming. Anders zul je geen meter opschieten en steeds weer naar het midden getrokken worden - waarbij je natuurlijk wel steeds verder meegesleurd wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100