Aardolie en aardgas zijn allemaal koolwaterstoffen. dus wat dat betreft verschillen ze niet
Aardgas (CH4 tot C4H10) is gasvormig
Aardolie (C5H12 en hoger) is vloeibaar.
Dat is het voornaamste verschil.
Maar aardolie en aardgas zijn allebij een mengsel van allemaal koolwaterstoffen dus doe moeten nadat ze gewonnen zijn ook allemaal nog gescheiden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Vaak wordt aardgas gevonden boven de aardolie in het poreuze gesteente . Ook wordt bij hoge temperaturen , bij drukverlaging door het winnen van olie , het nog aanwezige aardolie omgezet in aardgas. Ook is er soms aardgas aanwezig in de buurt van steenkool.