Welke stratovulkaan ligt het dichts bij Den Haag?

Het moet geen actieve zijn, maar er moet geothermisch nog wel leven inzitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je plannen om er eentje wakker te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar ELF Petroland zat in 1970 wel pal in de roos. Ik vraag me af hoeveel dieper men had moeten gaan om "iets" te activeren.

Het beste antwoord

De dichtste vulkaan is nabij Vlieland , maar die is mogelijks niet meer actief. Ligt onderaards.
De Maaren in de Eifel (een vijf tal) (Duitsland -tegen de Belgische grens ) , zijn de dichtste actieve vulkanen (slapend) , ook in het Centraal Massief zijn er enkele. , maar geen van hen stratovulkanen .
Die vindt ge in Italië : Vesuvius en Etna….Turkije (Ararat) ,Portugal : Azoren , Spanje :Canarische Eilanden en op Ijsland met tientallen (meestal schildvulkanen en kegelvulkanen , weinig stratovulkanen). Ook Griekenland heeft er.
Maar Italië is dichter .....met waarschijnlijk de Vesuvius als dichtste
Dichter bij den Haag liggen nog twee actieve vulkanen (midden Italië) :
Lardarello (geothermisch zeer actief , maar er is nergens sprake van een stratovulkaan of kegel.
Nog dichter ligt de steeds rokende Solfatora (zwavel winning) , maar dat is een Solfatora type vulkaan.

Toegevoegd na 14 minuten:
Vesuvius (uitbarsting)
Solfatara (fumarole)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de Vesuvius in Italie het dichtst in de buurt komt. Laatste uitbarsting: 1944.

Anders is het de Katla op IJsland (het grote broertje van de Eyafjallajokull-vulkaan waar we vorig jaar zo'n last van hadden). Hij barstte in 1918 voor 't laatst uit en barst elke 40 tot 80 jaar uit, dus we zijn 'aan de beurt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op en om Sicilie heb je ook nog de Etna (2007), Stromboli (2002) en Vulcano (1888)