Als we de waddeneilanden onderling zouden verbinden met dijken en daarna twee waterkrachtcentrales zouden plaatsen , zou dat werken ?

Twee waterkracht centrale's , één tussen Rottumeroog en de Dollard , en één tussen Texel en Den Helder . Verder al die eilanden verbinden door dijken.

Het water stroomt twee keer per etmaal , één keer naar binnen , en één keer naar buiten . Zou dat niet ongeveer de helft van de electriciteits behoefte kunnen dekken ?

Sorry voor het negeren van de belangen van de natuur.

Toegevoegd na 48 minuten:
Correctie: het water stroomt dan per etmaal , twee keer naar binnen en naar buiten . Zou dat niet ongeveer de helft van de electriciteits behoefte kunnen dekken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water stroomt 2 maal naar binnen en 2 maal naar buiten per etmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja verkeerd opgesteld je hebt gelijk . Bedankt !

Het beste antwoord

Eem getijdencentrale is gebaad bij een groot eb en vloed verschil.
Dichter naar de "trechter" van de noordzee, zuidelijker dus, is dat eb-vloed verschil groter. Als je bij de oosterschelde dam kijkt naar de doorstroomsnelheid van het water door de sluizen zul je zien dat die vrij hoog is.

Een getijden centrale in de oosterschelde, te bouwen bij die sluizen , zal mi. efficienter zijn. Bovendien heb je daar dan niet al te veel extra (slechte) gevolgen voor het milieu omdat het water daar al afgedamd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een slecht idee.
het zou wel kunnen werken.
maar de natuur gaat dan zwaar leiden.
het water in de Waddenzee word zoet, en het verandert van een zee naar een meer.
de dieren en planten in het water, zullen dan dus allemaal dood gaan.
dat gebeurde ook toen de Zuiderzee het IJsselmeer werd.
maar toen bekommerde nog niemand zich om de natuur.
maar nu wel.
dus word dit plan nooit uitgevoerd. hoe goed het ook zou kunnen werken. en hoeveel elektriciteit het ook opwekt.

Toegevoegd na 12 minuten:
het zou ook veel geld kosten om zoiets te maken.
echt heel duur.
de natuurgebieden zullen erg beschadigt worden.

Het Waddenzeegebied heeft een grote ecologische waarde en staat m.u.v. het Deense deel sinds 26 juni 2009 op de lijst van UNESCO Werelderfgoed.

en als je die dus helemaal gaat verwoesten en verstoren, zal de waddenzee van de werelderfgoed lijst geschrapt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Waarom zou het water zoet worden als het erin en eruit kan stromen, zoals de vraagsteller beschrijft? Waarom zullen de natuurgebieden beschadigd worden? Waarom zullen de dieren doodgaan? Wel een heleboel plusjes zonder die uitleg...