Volgens mij wordt dit meanderen genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct. Was aan het zoeken voor een link http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&aq=1&oq=meanderend&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4ACAW_nlNL439NL439&q=meanderende+rivier&gs_upl=0l0l1l51057lllllllllll0&aqi=g4&pbx=1 maar jouw antwoord was geplaatst +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grootte van de bochten is niet bepalend voor de toepasselijkheid van het begrip meanderen. Zelfs in het theoretische geval dat de bochten exact gelijk zijn, is er sprake van meanderen. ook als de bochten stroomafwaarts kleiner zouden zorden. In de praktijk is er meestal sprake van steeds grotere bochten, hoewel een meanderende rivier kan overgaan in een canyon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, klopt, meanderen betekent meer in het algemeen de manier waarop een rivier op een natuurlijke wijze zijn weg zoekt. Maar in de praktijk betekent dat, dat de bochten steeds groter worden (zie ook de link).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, dat laatste zei jij ook al. Niet goed gelezen.
Dit heet inderdaad meanderen. Een kenmerk van meanderende rivieren is dat ze voorkomen in vrij vlakke gebieden en dat ze zich insnijden in zacht materiaal (b.v. zand en klei).

De bochten worden steeds groter, totdat er een afsnijding plaatsvindt omdat de bochten elkaar weer gaan raken. Dat noem je dan een meanderhalsafsnijding. Het restmeertje dat ontstaat, heet in Australie een Billabong.

Er bestaan wel meanderende rivieren waarvan de bochten even groot blijven, maar dat zijn uitzonderingssituaties. De meanderende rivier is 'gesuperponeerd' op een hard gesteente (omdat het zachte spul helemaal weggeerodeerd was en de ondergrond is gaan stijgen) en evolueert niet verder. Dat zie je b.v. in de Ardennen. Het oude landschap (rivier meandert door laagvlakte van zacht materiaal) heeft zich voortgezet op de harde ondergrond toen het zachte materiaal op was en de harde ondergrond opnieuw is gaan stijgen, en snijdt nu recht naar beneden in. Dit is vrij zeldzaam.

Onderstaand linkje naar het grote boek van Henk Berendsen.