Waar komen die stukjes hout bij zee vandaan?

Ik kom wel eens op het strand en regelmatig vind ik daar vlak bij de zee hele mooie stukjes hout. ze zijn helemaal mooi glad, wat natuurlijk komt door de zee zelf en het zand, maar waar komen die stukken hout vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

De Noordzee was vroeger droog en voorzien van bossen en moerassen. Bomen die omvallen in het veen kunnen geconserveerd worden in de zure omstandigheden. Bij zeespiegelstijging kan het veen weer onder een kleilaag verdwijnen. Na nog langere zeespiegelstijging raakt de laag permanent onder zee. Door erosie kan het veen weer bovenkomen en kunnen de stukken kienhout weer op het strand aanspoelen.

Het kan ook hout zijn dat afkomstig is van rivieren die boomstammen mee naar zee nemen, zogenaamd drifthout.