Waar leefden de eerste mensen op aarde?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.1K
kierkegaard47
6 jaar geleden
Afrika, vermoedelijk. Hoewel er verschillende theorïëen zijn... (oa ook afhankelijk wie je als "eerste mens" ziet) .
fremar
6 jaar geleden
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/109220-de-eerste-mensen-op-aarde.html

Antwoorden (1)

Hoewel men er altijd vanuit ging dat dit Afrika was, zouden zeer recente bevindingen er toe hebben geleid dat dit idee aan het omslaan is. Wat zowel duidelijkheid schept in bepaalde zaken als een aantal problemen oplevert in het gehele plaatje:

"De oudste menselijke resten komen uit Europa.

Een onderkaak die in Athene werd gevonden en een losse tand uit Bulgarije, dat zijn de resten van Graecopithecus freybergi, gedateerd op zo’n 7,2 miljoen jaar. Toen de nazi’s in 1944 een bunker wilden bouwen in bezet Athene, kwam de onderkaak aan het licht. Die werd in eerste instantie toegeschreven aan een aap (Graecopithecus betekent Griekse aap). Later werd de kaak geïdentificeerd als afkomstig van een mensaap.

Onderzoekers van de Eberhard-Karls-University in Tübingen (D) hebben de onderkaak van ‘Greco’ onderzocht met behulp van een micro-CT-scan. De losse tand uit Bulgarije, een tweede premolaar (‘valse kies’) uit de bovenkaak, en de tanden in de Griekse onderkaak blijken qua wortelstructuur erg te lijken op menselijke tanden. Daarom denken de wetenschappers dat ze de tanden gevonden hebben van de oudste menselijke voorouders.
De zwaar beschadigde onderkaak lijkt wel wat op die van een mens, maar met zekerheid kun je dat niet zeggen. Ook zegt de vorm van de wortels niet alles; die verschillen bij mensen onderling ook sterk. De onderzoekers weten dat en zijn voorzichtig in hun formuleringen, maar menen desondanks de vroegste menselijke voorouder gevonden te hebben.

Deze vondst betekent dat de Out of Africa-hypothese op de schop moet. Volgens deze theorie zijn de eerste menselijke voorouders in de Hoorn van Afrika ontstaan. Maar volgens de evolutionaire datering is Greco ouder. Dat zou betekenen dat de eerste mensen niet in Afrika, maar in Europa zijn ontstaan. De onderzoekers zeggen er wel direct bij dat dit slechts gaat om de ‘eerste menselijke voorouder’, en dat de moderne mens, Homo sapiens, wél in Afrika is ontstaan."

Bedenk ook dus goed wat je met mensen bedoelt in deze vraag. Afrika zou dus ook nog steeds het antwoord kunnen zijn, afhankelijk waar je die scheidslijn legt.