Gibraltar: Spanje en Groot Brittanje
Cueta en Melilla en nog een paar eilandjes: Marokko-Spanje
Grenscorrecties tussen Griehkenland en Turkije
Het statuut van de Krim : tussen Rusland en Oekraïne
Trans-Dnjestrië dat zich afscheurde van Moldavïë
Bosnië Hercegovina : dat op punt straat in drieën te breken.
Kosovo : niet herkend door Servië
Groenland dat volledig wil breken met Denemarken.
Macedonië dat zijn naam niet mag gebruiken van Griekenland.
Cyprus dat bezet is in het Noorden door de Turken.
Grensgeschillen in de Kaukasus ,(Abchasië,Ossetië, Karabag, Tjetsjenië...)
Russisch Kaliningrad enclave en vrije doorgang naar Rusland.
Catalonië, Vlaanderen,Baskenland,Schotland,Kurdistan,Corsica...met belangrijke separatistische groepen)
Belarus dat zware gasbetalingsproblemen heeft met Rusland.
Seborga dat niemand echt wil erkennen als officieel land

Toegevoegd na 8 minuten:
Visgrondgeschillen tussen Europa en Ijsland.
Ierland dat Noord-Ierland niet wil erkennen als Brits
Drielandepunt Bulgarije -Griekenland en Turkije mrt complete anarchie

Toegevoegd na 12 minuten:
Dispuut tusse Rusland en Noorwegen over grenzen Noordelijke Ijszee
België en Nederland : over de ijzeren Rijn

Toegevoegd na 23 minuten:
Niemand wil het onafhankelijke Tavolara erkennen.

Toegevoegd na 2 uur:
herkend moet erkent zijn (sorry foutje van mij)

Toegevoegd na 2 uur:
herkend moet erkent zijn (sorry foutje van mij)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Weliswaar in het klein, maar vrijwel elke uitzending van de rijdende rechter behandelt wel een grensgeschil. Hoe zielig ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slovenie en Kroatie zijn er nog niet helemaal uit.

Inmiddels hebben de Kroaten middels een referendum voor internationale bemiddeling. Slovenie stemde daar al eerder mee in.
Kroatie wil graag bij de EU komen en Slovenie zit daar al bij. Vandaar dat het weer op dreigde te laaien (Slovenie kon toetreding Kroatie tegenhouden)

Ze hebben ruzie over de zeegrens

http://www.europahoortbijnederland.nl/toon/2/9/44/Meerderheid%20Sloveense%20bevolking%20voor%20internationale%20arbitrage%20grensgeschil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conflict is misschien een groot woord, maar de Spanjaarden zijn nog steeds niet erg blij dat Gibraltar in Engelse handen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen Nederland en Duitsland over de grens in de Eems/ Dollard bij Groningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook nog handelsgrenzen.
Je heb in Europa ook nog EVA landen. Dit zijn landen niet aangesloten bij de EU.
Zie de bronnen voor een gedetailleerde uitleg