Waarom wordt Tsjernobyl (of Chernobyl) een spookstad genoemd?

Als ik op google zoek naar die stad, staat er vaak bij dat het een spookstad is (ik heb de film trouwens ook gezien) maar ik zie verder nergens iets staan over onverklaarbare dingen/geesten/spoken. Het gaat alleen over de kernramp. Dus hoezo een spookstad??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat je de term spoostad niet helemaal begrijpt. Dit moet je niet letterlijk nemen. Er zijn dus geen spoken of geesten in Tjernobyl. Een spookstad is een stad die verlaten is door de mensen. Dit is bij Tjernobyl het geval geweest vanwege de nucleaire ramp van 1986 zoals bij bovenstaand antwoord al uitgelegd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nou je weet dus over de kernramp, waarvan het effect ook in nederland voelbaar was!

alle inwoners uit de stad moesten weg.
de cameraman en journalist die de rest van de wereld de eerste beelden bezorgden, zijn als ik het goed heb inmiddels allebei overleden, aan de gevolgen van.

met dit als achtergrond wordt het dus een spookstad genoemd, geen inwoners, lege gebouwen ...

Toegevoegd na 8 minuten:
26.04.1986 was de datum van de kernramp.

onderstaande informatie uit onderstaande bron:

Bij de brand en de explosie kwamen 31 mensen om.
Pas op 27 april kwam de evacuatie van de directe omgeving op gang. Na tien dagen waren circa 135.000 mensen geëvacueerd uit een gebied met een straal van 30 km rond de reactor.

Ongeveer 3500 inwoners weigerden het gebied te verlaten. In 2006 waren hiervan nog slechts 461 in leven[bron?].
De 30-kilometer zone, ook wel "vervreemdingszone" (Oekraïens: Zona Vidtsjoezjennja) genoemd is sinds 15.08.2012 volgens Oleg Bondarenko, lid van de regerinscommisie die over Tsjernobyl gaat, weer bewoonbaar omdat de straling genoeg is gedaald.

Groente en fruit kunnen nog steeds niet groeien in het gebied, omdat de straling daarvoor nog wel te hoog is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele dorpen zijn daar helemaal leeg. Vandaar de naam spookstad.
Als je in Onroerend goed wilt handelen, veel mensen verkopen hun huizen daar al voor 100 euro.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men noemt dat zo, omdat er geen of bijna geen menselijke bewoning meer is. De oorzaak er van kan divers zijn, zoals het uitgeput raken van een (goud) mijn, of zo als hier een kernramp. Ik las trouwens vanochtend in de krant, dat de bewoners van Tsjernobyl weer terug naar hun woonplaats mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsjernobyl is de naam die synoniem geworden is met de kernramp. De stad waar alle medewerker woonden, Pripyat, is na de ramp geevacueerd en sindsdien nooit meer bewoond de tijd is daar stil blijven staan rond het einde van de koude oorlog. Bij afwezigheid van mensen blijft een spreekwoordelijke spookachtige sfeer achter. Ga maar eens foto's en filmpjes opzoeken van Pripyat dan wordt het wel duidelijk. Ik vind het zelf erg fascinerend.