Ullman zegt in zijn interactietheorie dat goederen, mensen, energie en informatie zich alleen verplaatsen (van plek A naar plek B) als aan onderstaande drie voorwaarden wordt voldaan. Ik zal een voorbeeld geven met mensen, in dit geval arbeidskrachten.

• Complementariteit
De gebieden (dus in hier: plek A en B) vullen elkaar aan. Bijvoorbeeld: Gebied B kampt met een tekort aan arbeidskrachten en gebied A heeft juist een overschot aan arbeidskrachten. De arbeidskrachten hebben dan de neiging om van A naar B gaan.
• Intervening opportunity
Tussen plek A en plek B is geen andere tussenliggende plek die interessanter is. Bijvoorbeeld, voortbouwend op de hierboven genoemde complementariteit: Als tussen plek A en plek B toevallig plek C ligt waar ook een tekort is aan arbeidskrachten en deze plek is dichterbij, dan wil men liever daarheen.
• Transferability
De verplaatsing komt alleen op gang als de absolute en relatieve afstand tussen plek A en B ook makkelijk te overbruggen is. De absolute afstand is de afstand in kilometers, de relatieve afstand is de afstand uitgedrukt in reistijd, kosten en moeite.

Als plek A en B complementair zijn (voorwaarde 1) en er geen tussenliggende geschikte plek is (voorwaarde 2) en de absolute en relatieve afstand gering zijn (voorwaarde 3), dan zullen de arbeidskrachten van A naar B verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord komt niet van mij....heb het ook moeten opzoeken.
Misschien ben je hier iets mee.
Betreft Migratie:

Met de Interactie theorie van Ullman kan je het volgende verklaren
• Verplaatsing van goederen,
• energie,
• informatie
• en migratie

Verplaatsen van personen volgens de Ullman theorie kan alleen als er aan drie voorwaarden wordt voldaan:
• Complementariteit
- De gebieden vullen elkaar aan, voorbeeld: een gebied met een tekort aan arbeidskrachten en een gebied met een overschot.
• intervening opportunity
- tussenliggende mogelijkheid, voorbeeld: oost Europeaan kan naar Nederland, maar Duitsland is aanvankelijk het zelfde als Nederland dus Duitsland is een alternatief dat dichterbij is
• Transferability
- Migratie komt niet opgang als je de afstand niet kan overbruggen. Het gaat dan zelfs over de relatieve afstand. Is de plaats makkelijk te bereiken, tijd, kosten.