Hoe komt het, dat juist in Christchurch de Nieuw Zeelandse aardbeving heeft plaatsgevonden?

Christchurch ligt op het zuidereiland. Het noordereiland is het meest vulkanisch volgens mij, gelet op o.m. de heetwaterbronnen in en bij Rotorua. Daar zou je toch eerder een aardbeving verwachten, toch? Verder ligt Christchurch in een relatief vlak gebied. In het zuiden zijn wel wat heuvels, maar dat staat in geen vergelijking met de elders op het zuidereiland gelegen hoge gebergten. Wel is een eind ten zuidoosten van Christchurch het schiereiland Banks Peninsula, met een fraai berglandschap. Zware aardbevingen komen toch het meest voor in bergstreken en minder in vlakke gebieden?

13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: met Google Earth kan je álle breuklijnen en álle vulkanen precies zien. En het is niet zo dat zware aardbevingen enkel voorkomen in bergstreken of minder vlakke gebieden, maar dat zal je op Google Earth ook zien.

Het beste antwoord

Overal waar breuklijnen voorkomen is er een risico op aardbevingen.
In de omgeving van Christchurch ware vorig jaar bijna 10.000 aardschokken geregistreerd .
Deze was alleen wat heviger.
Het is dramatisch voor de mensen die daar wonen ,maar geologisch is dat een heel natuurlijk fenomeen.
Ook het Noorder Eiland zal nog wel eens getroffen worden door een aardbeving.
Dat het nu juist in de buurt van een belangrijke stad voorvalt ...met veel schade en slachtoffers maakt het nieuws.
Op de Pacifistische Vuurring gaande van Nieuw Zeeland over Vanuatu , Nieu Guinea , Indonesië , Fillipijnen ,Marianen , Japan , de Koerillen ,Kamsjatka , Oost Siberië ,De Aleoeten , Zuid Alaska , Der Rocky Mountains , Mexico tot Panama , De Andes van Colombia tot en met Chili : op die lijn zijn er jaarlijks honderd en meer zwaardere bevingen , die niet of nauwelijks in het nieuw komen omdat ze in onbewoonde of weinig bewoonde gebieden gebeuren en dan ook geen slachtoffers maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat daar breuklijnen liggen ook is het natuurlijk ook altijd wel toeval maar.... het is te voorspellen

groeten

Toegevoegd na 1 minuut:
ik hoop dat hiermee uw vraag is beantwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overal komen aardbevingen voor alleen in bewoond gebied hebben ze grotere gevolgen dan in zee of onbewoond gebied en die aardbevingen komen dan ook niet in het nieuws.

kijk maar eens op het kaartje in de bron waarbij je alle zwaardere aardbevingen van afgelopen week op aarde kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christchurch is gebouwd precies op een breuklijn tussen twee platen in, een van die twee platen was een stukje gezakt.
Ik dacht een centimeter of 6. maar kan dat niet meer vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardbevingen komen niet door de aanwezigheid van vulkanen of bergen maar omdat er een een breuklijn oftewel plaatgrens ligt.

Nieuw Zeeland ligt op zo'n plaatgrens, er lopen meerdere breuklijnen. Er komen zeer veel aardbevingen voor op NZ, vooral op het Zuidereiland. De meeste zijn klein en worden niet tot nauwelijks gevoeld. De bevolking is er min of meer aan gewend en men weet precies wat men moet doen als er weer een beving is.

Er loopt een grote breuklijn in het westen, van zuid naar noord: de Alpine Fault, en daar verwacht men al langere tijd een beving. Deze bevingen bij Christchurch waren onverwachts. En de laatste zeer groot.

Zie voor verdere informatie op:

http://www.kennislink.nl/publicaties/geologische-achtergrondinformatie-bij-de-beving-op-4-september-2010

En nog een link naar een interessante, engelstalige site, gekregen van een vriendin die in NZ woont.

http://www.geonet.org.nz/index.html