Hoe betrouwbaar zijn midellange termijn weersvoorspellingen zoals de maandverwachting van het KNMI?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De voorspellingen voor West-Europa zijn op langere termijn (3 maand bijvoorbeeld) , nog steeds vrij moeilijk correct te voorspellen.
Men gebruikt verschillende computermodellen , die rekening houden met het verleden en met alle mogelijke situaties , tevens is het volgen van de 'straalstroom' heel belangrijk.
Moesten we bijvoorbeeld in de Sahara wonen zouden we reeds zeer goede voorspellingen kunnen maken tot maanden op voorhand.
Helaas , en dat bewijzen de computervoorspellingen zelf is bij ons het weer en de temperatuur , meestal na een week niet erg betrouwbaar meer . Tenzij de omstandigheden zo stabiel zijn dat het wel kan (bijv : een zeer sterk hogeluchtdrukgebied in de winter)
Wij leven in een uiterst labiel weersysteem , met de ene storing die de andere opvolgt. Zelfs twee zeer vooruitstrevende computermodellen : De Europese en de Amerikaanse zitten na een week al dikwijls in de clinch.
Het rare is dat men wel de 'foutmarge' kan voorspellen (wordt steeds aangeduid tijdens de weersvoorspellingen van Frank de Booser op de Vrt)
Wat men wel kan op langere termijn is 'tendenzen' aangeven ....zo kan men in de tweede helft van februari ongeveer bepalen of de Winter nog terugkomt of niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
In West- Europa zitten we heel dikwijls op scheidingen van systemen , zodat we heel vaak in een 'kantje boord' situatie zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zeer betrouwbaar. Ze zijn gebaseerd op statistieken van ruim een eeuw. Wat je daarbij wel in aanmerking moet nemen zijn de enorme marges die ze aangeven in je plaatje. De lijn is een gemiddelde, maar de kans is klein dat temperaturen precies die lijn volgen.
13 jaar geleden
De voorspelling is betrouwbaar, of ie uitkomt is een tweede - de resultaten zijn voor langere-termijnvoorspellingen niet perfect.
Neem het gemiddelde van de verwachte temperatuur en je zult wel ongeveer goed zitten, maar als er onverhoopt en onvoorspeld tòch een andere wind komt te staan, kan het weer zomaar veranderen.
Maar als je zegt dat het in juni waarschijnlijk 15-20 graden zal zijn en dat augustus vermoedelijk droog is, redelijk warm en met af en toe een heftige bui, eventueel met onweer, dan zit je al aardig in de richting ;-)