Waarom heb je juist in Limburg een berg/heuvel en niet ergens anders in Nederland? Waarom in Limburg en niet bijv. in Groningen of Friesland?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (2)

Het Heuvelland wordt gevormd door uitlopers van de Ardennen en de Eifel. In het zuidwesten gaat het Heuvelland over in de Belgische Haspengouw; in het zuiden in de Voerstreek en het Land van Herve, waar het qua landschap veel op lijkt. De hoogste toppen zijn nauwelijks hoger dan driehonderd meter. De Vaalserberg is met 322,7 m boven NAP het hoogste punt van Nederland. De bekende Cauberg in Valkenburg is 133,7 m hoog; de Sint-Pietersberg slechts 108 m. Interessant zijn twee kunstmatige heuvels: de Wilhelminaberg in Landgraaf is 239,2 m hoog; D'n Observant bij Maastricht 170,8 m. Het dorp Vijlen (200 m NAP) noemt zichzelf het hoogst gelegen dorp van Nederland.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie er geen antwoord in.
Dit komt doordat er in het verleden een ijstijd was. In deze ijstijd was de helft van Europa bedekt met een dik pak laag ijs. Dit ijs was zo zwaar het grote rotsen kilometers mee heeft geslopen, maar niet alleen dit. Het ijs was zo zwaar dat daardoor de grond eronder ook heel erg werd ingedrukt. Nadat het ijs wegwas bleven alleen nog maar de rotsen over die zij mee hadden geslopen. Zoek maar een op naar de Hunebedden.
Het ijs heeft een groot gedeelte van Nederland onder zich bedekt. Er was een soort van lijn die Nederland heeft gesplitst. Aan de ene kant, dus het Noord en Noordwestelijk gedeelte van Nederland wat geheel onder dat ijs zat en aan de andere kant het zuidelijk gedeelte. Dit gedeelte zat niet onder het ijs. Het ijs heeft de grond bij wijze van spreken weggeduwd waardoor de heuvels in Limburg enz ontstonden.