Is het regiem van de rijn onregelmatig? wat voor soort rivier is het dan?

waar kan je het ooit vinden in de atlas?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

De Rijn heeft een regelmatig regiem.
De rivier wordt gevoed door een gebied met een oppervlakte van 185.000 km2. In de winter bestaat de afvoer voornamelijk uit regenwater. In de Alpen blijft een groot deel van de neerslag die in de winter valt immers als sneeuw liggen. Pas aan het eind van het voorjaar smelt de sneeuw. In de zomer bestaat de Rijnafvoer voornamelijk uit regen- en smeltwater uit de Alpen. De bijdrage van regen uit de rest van het stroomgebied is dan gering door de hogere verdamping in die periode. Dit gemengde regime bezorgt de Rijn een regelmatig afvoerpatroon waardoor de rivier het hele jaar door bevaarbaar is.

Je kunt informatie over rivieren vinden in een geologische atlas of in een uitgebreide atlas met geologische kaarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het regime van de Rijn is vrij regelmatig : dit wil zeggen dat gedurende het jaar het hoeveelheidsverschil tussen veel en weinig water binnen de perken blijft.
De Rijn wordt gevoed door bronnen...maar vooral door regenwater en smeltwater. Er kunnen dus jaarlijks wel schommelingen zijn wanneer er veel sneeuw is gevallen in de Alpen , bij langdurige regenval of bij langdurige droogte.
Onregelmatige rivieren in bijv.in Spanje kunnen soms heel veel water bevatten en soms bijna helemaal leeg staan....veelal omdat ze dikwijls afkhankelijk zijn van 1 waterbron bijv. regen.