Hoe kun je onthouden wat Oost en West is?

Zijn daar ezelsbruggetjes voor?

Toegevoegd na 12 uur:
Ik bedoelde eigenlijk op een kaart, maar nu ik de antwoorden lees, besef ik me dat ik het in real life ook niet weet.

13 jaar geleden
35.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag plus 1 beantwoord je me pb zo

Het beste antwoord

Mij is geleerd: Nooit Op Zondag Werken
Je begint op twaalf uur met het eerste woord drie uur het tweede woord enzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit ezelsbruggetje had ik 20jaar geleden wel willen hebben! + van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chips... ik kan nog geen duimpjes geven. sorry... maar ik vind hem echt goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je wel goed onthouden in welke richting je dat moet opzeggen, anders heb je alsnog oost en west verwisseld ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja zo kan het ook..... aleen zou dit op zee nooit werken.
wel een vette +

Andere antwoorden (11)

Oosten en ochtend beginnen allebei met een o. Het oosten is waar 's ochtends de zon is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt...
De zon komt op in ongeveer het Oosten en gaat onder in ongeveer het Westen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Hier een proefje : zie link

Toegevoegd na 5 minuten:
Truukjes zijn er vooral om het Noorden of Zuiden te bepalen. Maar ook het Oosten en Westen kan ontdekt worden door een paar typische padvinderstruuks : lees deeltje over de Maanstand : link 2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor.. west is bakboord dus een rood licht en rechts is stuurboord dus een groen licht.......... verder als je handen op op je bovenbeen legt , wijst je linker duim naar het oosten en je rechter duim naar het westen...succes

Toegevoegd na 16 minuten:
sorry een beetje flauw antwoord...... maar kijk maar eens in een bos hoe de meeste bomen staan , of aan welke kant het meeste mos groeit op de stam...... en let dan ook eens op de vogelnestjes in de boom...
omdat alle dieren en planten beschutting zoeken , en hier de zuidwester wind het meest voorkomt, kunt u altijd de richting bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon komt Op in het oosten en gaat Weg in het westen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oost is waar de zon opkomt.
West is waar de zon weggaat.
Maar eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk.
Gewoon een kwestie van regelmatig op je horloge kijken.
S,middags tussen een en twee staat de zon in het zuiden.
En daarna draait hij langzaam naar het westen weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verre Oosten, Oosten is dus richting Azië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oude kreet: "Het daghet in den oosten, het lichtet overal" oftewel: in het oosten komt de zon op, in het westen gaat ie onder.
De Duitsers zijn onze Oosterburen.
Azië is het Verre Oosten.
Nederland heeft een oost- en zuidgrens op het land, en een west- en noordgrens via het water.

Als je naar het noorden kijkt, is oost rechts en west links.

Extra tricky: Nederland telt als "het westen" maar we liggen op het Oostelijk halfrond (want de grens tussen oost en west ligt in Londen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
West is links en Oost rechts op een landkaart, met gewone Noordpijl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oostenrijk ligt in het oosten...
Misschien kan je het daarmee onthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oost west, thuis best. Op in het oosten en onder in het westen. Met dit ezelsbruggetje kon ik het makkelijk ontdekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het Oosten gaat de zon Op... en in het Wester gatie 's avonds weeg Weg... ;)