Stel dat er in Nederland een nieuw kanaal wordt gegraven; is er dan voldoende water beschikbaar om het te vullen?

En dat betreft een kanaal met flinke afmeting, zoals het Amsterdam Rijn kanaal. Zou er voldoende water te vinden zijn om dat te vullen, en waar moet dat water dan vandaan komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat het binnenkort zien en meemaken, als we de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch heen gaan leggen! http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/zuid_willemsvaart/omleggen_zuid_willemsvaart/index.aspx Er worden van te voren goede afspraken gemaakt over het waterkwantiteitsbeheer, zodat er altijd genoeg water in 'de bak' staat.

Het beste antwoord

In Nederland moet flink gepompt worden om droge voeten te houden. Denk maar eens aan de vele polders! Jouw kanaal zal daarom zomaar op peil zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het lijkt mij wel, Nederland kampt eerder met een wateroverschot dan met een water tekort (op het moment misschien niet ivm droogte). Een aantal jaar geleden waren er ideeen om een soort drijvende steden te maken op het water, om toch te kunnen bouwen en het water de ruimte te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou zo gevuld zijn zolang je het maar aansluit op een bestaande rivier/kanaal. Het is niet zo dat ze welk kanaal dan ook met kraanwater hebben gevuld, bijna al het water wat door de rivieren stroomt is smeltwater en regenwater en loopt dus van hogergelegen gebieden naar lagergelegen zeeen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Alle kanalen die we kennen zijn volgens mij altijd op een rivier of ander natuurlijk aangesloten

Toegevoegd na 1 minuut:
natuurlijk water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je het kanaal niet zou aansluiten op een andere waterloop, zal het kanaal (als het laag genoeg gelegen is) zich vullen vanuit het grondwater. Graaf in een waterrijk gebied maar eens een putje. Het putje zal zich terwijl je graaft al vullen met water.
Nederland is een behoorlijk 'nat' land.
Omdat het zo laag ligt is de bodem enorm verzadigd van water. Als je gaat graven stuit je in no time op water.

Daarom zie je ook bij nieuwbouwwijken vaak vijvers en sloten om zo het overtollige water op te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grondwaterpeil is er overal, al je ene gat graaft komt je deze vanzelf tegen