waarom heet de provincie noord-holland zo, terwijl wij in het westen wonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
SentWierda
2 jaar geleden
Omdat je ten noorden van Zuid-Holland woont.
En wat is: westen? Westen van wat? Van Friesland, van Vlaanderen, van Engeland?

Antwoorden (3)

Vroeger was Holland 1 provincie, nu is het verdeeld in 2 delen, het noorden en het zuiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Holland was vroeger een gewest, je had nog 6 anderen, maar die speelden niet zo'n grote rol omdat holland het rijkst was. die 7 gewesten waren verenigd in een republiek, de republiek der zeven verenigde Nederlanden. Omdat Holland zo belangrijk en machtig wa ging men de hele republiek zo noemen en dat is zo gebleven. later is het gewest Holland in 2 delen gesplitst, een noordelijk deel en een zuidelijk deel, Noord-Holland en Zuid-Holland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men noemde het "de republiek der zeven verenigde NEDERLANDEN" hoor. Later ook het "koninkrijk der NEDERLANDEN". In de volksmond noemde men het inderdaad Holland, maar dat is net iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde ook de volksmond, maar ik bedoel niemand heeft het toch ook over het Koninkrijk der Nederlanden als je tegenwoordig Nederland bedoeld, want zo heet Nederland officieel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Nederland is 1 van de 4 landen van het Koninkrijk der Nederlanden. Het land zelf heet Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O dan heb ik dat verkeerd begrepen, weer wat geleerd!
Vroeger bestond Nederland niet uit provincies, maar uit gewesten. Elk gewest had zijn eigen regels en eigen munt. Holland was één van die gewesten. Het was het grootste en belangrijkste gewest. Later is Holland opgesplitst in Noord-Holland (omdat dat noordelijk ligt) en Zuid-Holland (omdat dat zuidelijk ligt).