Hoe bereken je de coördinaten in minuten in een atlas?

Ik weet wel als er een plaats op 53,40 graden N.B ligt dat die plaats dan op 40 minuten ligt. (Zeg maar achter de komma is de minuut) Maar mijn vraag is: Hoe weet je de minuten als er geen komma getal staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

In de normale notatie geeft een komma juist GEEN minuten aan.

Een plaats die op 52,5 graden NB ligt, ligt op 52 en een halve graad NB. Dat is 52 graden en 30 minuten.

Je kunt die ligging noteren als 52,5° NB, 52,50° NB, of als 52°30' NB. In die laatste notatie geeft ' minuten aan (en wordt " gebruikt om seconden aan te geven).

Bij het omrekenen van kommagetal naar minuten neem je het deel achter de komma. Daarbij komt elke 0,1° overeen met 6' (6 minuten). Vandaar dat in bovenstaand voorbeeld 52,5° overeen komt met 52° en 30', want die 0,5° is 5 keer 0,1°, ofwel 5 keer 6', dus 30'.

Toegevoegd na 1 minuut:

Andersom staat elke minuut voor 1/60 graad.

Dus 52°45' is 52° en 45/60 graad, dus 52,75°.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke maar ik bedoelde het getal achter de komma. Maar hoe kom je dan bij als het 52,5 NB is dat dat 30 minuten is? Dat is eigenlijk wat er bij mij mis gaat :P.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, jij was sneller!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ohh laat maar ik snap het ! Echt super bedankt dus eigenlijk het getal wat achter de komma staat moet je keer 6 doen? En wat moet je dan doen als er geen komma getal is? Bijvoorbeeld alleen 56° NB?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er alleen 56° staat, heb je geen minuten en komt er dus ook niks achter. Maar je moet het getal niet x 6 doen, kijk even bij mijn antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Het is inderdaad niet zomaar "getal keer zes". Dat werkt alleen als je maar één decimaal hebt. Feitelijk is het "getal keer zestig", mits je een nul en een komma voor het getal zet. Ik bedoel: bij 52,5° haal je het hele deel (de 52°) weg. Je houdt dan 0,5° over. Die vermenigvuldig je dan met 60. Zo kom je op 30' (30 minuten).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha oke dank je wel! Wilt U misschien nog een graden erbij zetten zonder antwoord zodat ik de min. kan berekenen? Dan kan ik zien of ik het snap.
Cryofiel
12 jaar geleden
Prima... 40,15° en als bonus: 60,88° Om te zien of je het echt snapt: 12,800°
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40,15° = 9 min.
60,88° = 52.8
12,800° = 48° Volgens mij heb ik het fout. Ik heb alles keer 60 gedaan is dat goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar bedankt hè?
Cryofiel
12 jaar geleden
40,15° = 40°9'
60,88° = 60° en 52,8'
12,800° = 12°48'

Andere antwoorden (1)

Je aanname klopt niet. Achter de komma staan niet de minuten, maar de honderdste graden.

Zoals het er nu staat, zijn het 53 graden en 40/100 graad, er zitten 60 minuten in een graad, dus 40 / 100 * 60 = 24 minuten.

Als je het in minuten wil weergeven, gebruik je een gradenbolletje en minuten geef je aan met een enkel aanhalingstekentje.
Dus 53 24'