De eskimo's (in Canada Inuit genoemd en in Alaska eskimo omdat er 3 volken bestaan : Inuit, Inupiat en Yupik met elk hun eigen taal en cultuur) wonen in Noord-Canada, Alaska, Groenland en Siberie.

Ze wonen in die gebieden sinds circa 1000 A.D. en hebben zich al die tijd weten voeden met een dieet bestaande uit 75% vet en in de winter geen enkel plantaardig voedsel (de rest van het jaar eten ze ook zeewier, planten, grassen, plantenwortels en bessen). Ze krijgen hun vitamine C van rauw vlees en walvishuid. Ze hebben warme dikke lagen kleding en rendiersleeen.
Maar inmiddels hebben ze grote warme huizen, internet, supermarktvoedsel, scholen en sneeuwscooters. Ik vertel hier over Nunavut (Canada). De eigen taal is verplicht op school. Ze leren engels, frans en inuktitut, ook verplicht voor de 'westerlingen' die ervoor hebben gekozen daar te wonen. Als ze aan de universiteit willen studeren kan dat alleen in een zuidelijker stad (Toronto bv), hun vliegreizen worden, middels een aanvullende vergoeding, betaald door de studiefinanciering.
Een leraar van mijn opleiding werkt voor een bouwbedrijf geleid door een van de Inuitgemeenschappen. Het bedrijf bouwt alleen in het hoge noorden, in afgelegen gebieden, dorphuizen, scholen, bedrijfspanden voor de lokale gemeenschappen. Bouwvakkers werken 6 dagen per week, 10 uur per dag, bij -30 graden Celsius, krijgen kost en inwoning. Beton moet van 1000 km ver komen en om hout te vervoeren moet een trein worden gehuurd. Het is echt heel bijzonder werk (vind ik).

Waarom ze blijven: omdat het mensen zijn die trots zijn op hun woongebied, hun taal en hun cultuur en die is mede gevormd door hun omgeving en omstandigheden.

Trouwens: de kerstman woont op de Noordpool (postcode H0H 0H0).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Daar woont niemand hoor... Een paar onderzoekers vertoeven daar even op de zuidpool om onderzoek te doen... Maar op de polen woont niemand permanent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is niet zoveel in streken als Patagonië, Groenland, Lapland, Alaska of de toendra's van Siberië, maar wat er is hoef je dan ook met maar weinig mensen te delen.
Ideaal als je van een stad claustrofobie krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in die streek verzeild bent geraakt door de samenleving waarin je verkeerd is het niet vreemd om daar te gaan wonen, omdat die omgeving bekend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of een eskimo zijn leefomgeving zelf ook als onherbergzaam zou omschrijven, maar ik snap je vraag. Ik denk dat mensen flexibeler zijn dan algemeen wordt gedacht. De beroemde Schijf van Vijf, bijvoorbeeld. Dat je elke dag fruit en granen enz. zou moeten eten. Wat een onzin. Eskimo's eten alleen maar vis en zeehond en worden net zo oud als de gemiddelde oost-Europeaan. En kou is een relatieve ervaring. Je hebt natuurlijk wel een goeie jas nodig, maar als je dan jaren lang elke dag in de sneeuw loopt raak je volledig aan de vrieskou gewend, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms trekt het mensen heel erg om in een onherbergzaam gebied te gaan wonen. Mensen willen rust en ruimte om zich heen. Een neef van mij heeft een huisje gekocht in Italie.... vanaf de weg moet je 3 km stijl omhoog klimmen, klauteren en puffen om er te komen... waarom? Hij vindt het heerlijk. Prachtig uitzicht, mooie omgeving, totale rust en geen last van lawaai.
Ieder zo zijn voorkeur. Mij niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moeilijke van prognoses over bv. de bevolkingsgroei is dat het van heel veel verschillende factoren afhangt. Hierdoor krijg je de beschikking over heel veel verschillende prognoses. Er is niet één bepaalde grafiek die de bevolkingsgroei weergeeft, je ziet steeds weer andere grafiekjes of diagrammen. Over het heden en over 1984 is daarentegen wel hele duidelijke informatie te vinden. Dit is allemaal goed bijgehouden en dus ook makkelijk terug te vinden op bijvoorbeeld het internet. Ook kun je veel informatie vinden in de Atlas, daar staan hele betrouwbare en feitelijke bronnen in.
Sinds het ontstaan van de aarde is de ontwikkeling van de mens alleen maar verder doorgegaan. Door al deze veranderingen zijn de mensen beter bestand geraakt tegen negatieve invloeden. Dit is allemaal heel mooi, maar hierdoor komen er wel steeds meer mensen die allemaal zoveel mogelijk ruimte willen. Dit wordt een steeds groter probleem, want de bevolking groeit, maar de aarde niet. Er zijn nog altijd onbewoonde plekken op aarde, zoals Groenland en Siberië, maar deze plaatsen zijn niet voor niets niet bewoond. Het is daar zeer onherbergzaam en koud. De mensen zijn goed aangepast aan de omstandigheden, maar temperaturen van –30 C˚ zijn toch nog iets te koud. Er worden niet alleen steeds meer kinderen geboren, de mensen leven ook langer, door betere woon- en werkomstandigheden stijgt de gemiddelde levensverwachting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is maar net waar je geboren bent,de mensen die daar wonen,weten niet beter omdat ze in zo"n gebied altijd gewoond hebben