Ja! Omdat hoe hoger je komt, hoe ijler de lucht wordt!
En dan heeft het vliegtuig minder luchtweerstand!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vliegtuigen zoeken dan luchtstromen op om op te 'varen/drijven' daarom verbruiken ze minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een vliegtuig hoger gaat vliegen, zal de lucht ijler worden en daardoor de luchtweerstand minder. Propeller-motoren worden dan echter ook minder effectief, omdat de stuwkracht in ijler wordende lucht afneemt.
Straalmotoren hebben daar minder last van, dus voor de "jets" is het wel een aanrader.
Het gewicht van het vliegtuig en de luchttemperatuur zijn bepalende factoren voor de meest gunstige vlieghoogte.
Bij het naderen van de geluidssnelheid (1.194 km/u) wordt het weer lastiger, dan neemt de weerstand weer ongemakkelijk toe. Ook komt dan het (boven land verboden) luidruchtige doorbreken van de geluidsbarrière om de hoek kijken.
Deze factoren leiden ertoe dat de gebruikelijke maximum snelheid voor verkeersvliegtuigen (jets) rond de 950 km/u ligt, een snelheid waarmee dan maximaal ca 10 km hoog gevlogen kan worden.

Op ca 10 km hoogte waaien hier en daar straalstromen (Jetstreams), min of meer vergelijkbaar met rivieren.
Deze bereiken snelheden van 100 (windkracht 11) tot 300 km/u.
Voor zover die op de route aanwezig zijn, en de goede kant op waaien, zijn deze zeer nuttig om voordelig "met de wind in de rug" te kunnen vliegen.

(diverse bronnen)