Als je naar de horizon kijkt, is dan alles wat je boven jou horizon ziet ook hogergelegen dan jijzelf en vice verca?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voor iemand met ogen op de hoogte 170 ligt de horizon aan zee op 4,8 km. Op die afstand kun je helemaal niets zien wat de hoogte heeft van 2 meter of minder dus alles wat je hoger ziet dan de horizon is inderdaad hoger dan jij.

Toegevoegd na 32 seconden:
170 cm dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk het niet want de horizon ligt dan op 23 km!
Door de bolvorm van de aarde zullen alle verder gelegen punten lager beginnen dan jouw punt waar je staat. Vandaar ook dat je van schepen heel in de verte, die naar jou toevaren, vaak eerst de mast ziet en pas later de rest van het schip.