Om een graad te kunnen opdelen, net zoals een uur!

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijvoorbeeld:
53 graden, 06 minuten, 40 seconden N
49 graden, 33 minuten, 20 seconden N
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot tien tellen is ongeveer het eerste dat je leert. De Babyloniërs telden daarentegen tot zestig en dat zien we nu nog steeds . Een uur heeft namelijk 60 minuten en een minuut heeft 60 seconden. Ook een cirkel verdelen we in 6 × 60 = 360 graden. Het zestigtallige systeem heeft in deze gebieden verbazingwekkend goed stand gehouden, terwijl verder een tientallig stelsel gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een (wiskundige) minuut is een hoekmaat ter grootte van 1/60 graad. Symbool: ′

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is makkelijker rekenen.

Je kunt 60 delen door 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 12, 15, 20, en 30. Dit maakt het relatief eenvoudiger op te delen dan bijvoorbeeld 100, dat slechts deelbaar is door 1, 2, 4, 5, 10, 20, 25, en 50.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mensen lang geleden eerst de tijd hebben "verzonnen", 12 uren in een dag (handig op te delen zonder decimalen zoals in een ander antwoord al gezegd) dan ook maar 12 uren in de nacht. 60 was het grondgetal van hun rekenwereld. (ook makkelijk deelbaar)
Dus 60 minuten in een uur en 60 seconden in een minuut. (vervolgens doen wij alles wat kleiner is weer in 1/10, 1/100 etc.)

Toen men eenmaal eenmaal accepteerde dat de aarde draaide werd er natuurlijk snel een directe link gelegd tussen de tijd en de omwenteling van de aarde. Men ondekte al snel dat de aarde in ongeveer 360 dagen om de zon draaide etc.

Als je op zee wilde navigeren kon je met een nauwkeurige klok en een tabel de hoogte van de zon meten en terugzoeken hoever je van de nul-meridiaan was. Tijd en plaats (lengtegraad) waren dus ook logisch met elkaar verbonden.

Het lag dus voor de hand dezelfde indelingen voor tijd en graden te gebruiken.