Hoe kan het dat het hagelt terwijl het helemaal niet koud is?

Het hagelt hier nu, maar zonet scheen de zon nog en was het warm.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan is de hagel ontstaan in een koude luchtlaag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als regendruppeltjes op kleine kernen in onweerswolken condenseren, worden ze soms meegevoerd door sterke opwaartse luchtstromen waardoor ze in hogere delen van de wolk terechtkomen, waar het vriest.
Op de prille regendruppel condenseren in deze ijzige kou andere druppeltjes, die vervolgens meteen bevriezen.
Dat proces herhaalt zich voortdurend, terwijl de bevroren regendruppel steeds weer omhoog, het ijzige deel van de wolk in, en omlaag, er weer uit, beweegt.
De regendruppel wordt alsmaar zwaarder doordat er telkens een nieuw laagje ijs bijkomt, waardoor hij net als een ui uit meerdere lagen is opgebouwd. Uiteindelijk wordt hij zo zwaar dat hij de opwaartse luchtstromingen trotseert en naar de aarde valt als de harde, ijzige hagelsteen zoals we die kennen.