Hoe kunnen er gebergtes onstaan op plaatsen die niet op de randen van platen ligen? (bijv Ardennen , Vogezen , Zwarte woud , eifel)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor de Vogezen en het Zwarte Woud wil verwijzen ik naar de vraag die U erover stelde.
De Ardennen en een deel van de Eifel zijn ontstaan als kalksteengebergte bij het botsen van Baltica en Laurentia : continenten afkomstig van he ‘derde’ supercontinent ‘Rodinia’ , zo’n goeie 400 miljoen jaar geleden . De kalksteen begon al vlug te eroderen en op een gegeven moment lagen de Ardennen onder het wateroppervlak, waar het nog vlugger erodeerde.
Door het botsen van de continenten (na het vierde supercontinent Pangea en de daaruit voortkomende Gwondana ,India en Laurasia of (Eurazië)) ,waardoor onder meer de Alpen zijn ontstaan , zijn de oude gebergten de Ardennen en een deel van de Eifel mee naar boven geperst.( zo’n 100 miljoen jaar geleden). In een deel van de Eifel , de huidige Vulkaan Eifel zijn actieve vulkanen ontstaan : de laatste uitbarstingen waren zo’n 10000 jaar geleden en de vulkanen zijn nog steeds aktief.)
Kratermeren noemt men 'maaren' foto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat deze gebergten niet zijn ontstaan door het verschuiven van platen, maar door het verschuiven en ophogen van landstukken in de ijstijd: De enorme ijsmassa's hoogden het landschap op, waardoor deze gebergten ontstonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten tijden van de ijstijd, schoof er een enorme ijsmassa richting de evenaar, die duwde als ware het land omhoog, zodoende ontstonden de hoogteverschillen in het land..
Toen het ijs zich weer terug trok, was het landschap hierdoor veranderd, met als sporen achterlatend, deze heuvels en gebergtes...