Zand is wit en korrelig en neemt dan de warmte op die tussen de korrels blijft zitten.
En 's nachts geeft het zand de warmte af,omdat de woestijn geen bomen,gras,enz. heeft dus niks om mee vast te houden,zodat de warmte wegvliegt.
En daarom wordt het koud 's nachts in de woestijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er geen wolken boven de woestijn hangen, heeft dit grote gevolgen voor de temperatuur. De wolken houden overdag namelijk zonnestralen tegen en ’s nachts als het afkoelt houden ze de warmte vast. Doordat er haast geen wolken zijn in de woestijn is het er overdag extreem heet en ’s nachts erg koud. Een voorbeeld is de Gobi-woestijn. In de winter is het er overdag meer dan 50 graden en ’s nachts kan het er maar liefst 40 graden vriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zand heeft een relatief lage warmtegeleidingsvermogen.
Zand wordt daardoor snel warm door zonlicht.
's Avonds en 's nachts koelt zand daardoor ook weer snel af onder een heldere hemel.
Door de heldere en schone woestijnlucht kan warmte snel afgevoerd worden naar hogere regionen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat zand een siliciumoxide is (SiO) en dit nu eenmaal van nature warmte vasthoudt wanneer het lang wordt blootgesteld aan hitte (ook steensoorten bestaan hoofdzakelijk uit silicium en voel maar eens 's zomers hóe warm tegels worden die lang in de zon hebben gestaan).

Dus: overdag accumuleert zand warmte (houdt het vast).

's nachts komt deze warmte vrij als infrarood straling,omdat de warmte niet langer vastgehouden wordt daar er meestal sprake is van géén of nauwelijks begroeiïng in een woestijn,géén andere obstakels en/of objecten die de opgeslagen warmte kunnen vasthouden,zodat de warmte,wanneer de zon---krachtbron en energieleverancier van warmte(-straling)---
deze niet meer levert (na het ondergaan),aldus wordt afgegeven en omdat deze zich in een vlak landschap makkelijk kan verspreiden/opstijgen,wordt het daarom relatief snel koud 's avonds in een woestijn.

Zózeer zelfs,dat het soms kan gaan vriezen 's nachts.

Toegevoegd na 24 minuten:
ook in gedachten gehouden dient te worden,dat de woestijnlucht meestal (bijna altijd) "nevelloos" is: er is nl. nagenoeg géén water dat verdampt,zodat wolkenformaties zich niet of nauwelijks kunnen ontwikkelen en daardoor de warmte als afgegeven infraroodstraling makkelijk in de atmosfeer kan ontsnappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn een tiental woestijnen op onze Aarde , ze beslaan samen zowat 12 % van het landoppervlak.
Veruit de grootste is de Sahara , met als naaste buur de Arabische woestijn (op het Arabisch schiereiland ) die twee samen maken ¾ uit van het totaal aan woestijnen.
De lucht in die gebieden is uiterst droog (aride) ,het regent er zelden en bewolking is schaars..
De twee grote woestijnen liggen ongeveer aan de keerkringen , plaatsen waar de Zon loodrecht boven U kan staan. Wanneer de Zon schijnt , bijna elke dag kan het uitzonderlijk heet worden gedurende de dag : 45°C is op sommige plaatsen geen uitzondering . s’Nachts kan het ook vlug afkoelen en vriestemperaturen zijn geen uitzondering. Dit heet ‘Woestijnklimaat ‘ ; Dit is een extreem continentaal klimaat : langs de ene kant zijn er kale rotsen ,stenen ,veel zand en verder niets : die onmiddellijk opwarmen ,maar wanneer de warmtebron (Zon )weg is onmiddellijk weer afkoelen en ’s nachts zijn er geen wolken om als warmtedeken te dienen. De menselijke gevoelswarmte ligt wel anders , door de droge lucht is het eigenlijk nog best te verdragen en voelt minder extreem aan als de temperatuur laat vermoeden. (ook de wind speelt hier een rol).
Alle woestijnen hebben landklimaat , maar toch zijn er nog opmerkelijke verschillen ….
Zo is de Atacama woestijn , de droogste woestijn op Aarde , met plaatsen waar het nog in geen 400 jaar geregend heeft …. overdag niet heel warm : 25°C is daar heel hoog en ’s nachts is het er niet extreem koud.
De Chinese Woestijnen Taklamakan en Gobi zijn dan weer uiterst koud , en in de Winter ook overdag .
Dus je kan algemeen van een ‘woestijnklimaat ‘ spreken, maar iedere woestijn heeft eigenlijk zijn specifieke kenmerken … dus niet veralgemenen.