wat is het bovenste en onderste punt van nederland ?

heyy.
Ik wil gaan fietsen, van boven in nederland naar onder in nederland.
klinkt gek maar k ben sportief en ga dit doen voor het goede doel.
maar wat is het bovenste puntje VASTE LAND van nederland en het onderste puntje van nederland ?
kwam zelf uit op boven '' uithuizen " en onder '' Laag-ceastert''.
weet niet of dit klopt.
Greats

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (2)

De plaatsbepaling van het laagste punt van Nederland is onderwerp geweest van heftige debatten, totdat het voorlopig laatste woord werd gesproken door de Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat.
Deze stelde vast dat dit punt zich bevindt nabij de eendenkooi in de Zuidplaspolder bij de Derde Tochtweg in de toenmalige gemeente Nieuwerkerk aan den IJssel (nu onderdeel van de gemeente Zuidplas). Een meting op 29 juni 1995 door deze Dienst leverde de aanvankelijke vaststelling van 6,74 meter onder Normaal Amsterdams Peil (NAP). Door middel van een officiële publicatie werd per 1 januari 2005 een correctie bekendgemaakt en is het laagste punt circa 2 cm lager komen te liggen. De nieuwe hoogte van het laagste punt in Nederland is dus -6,76 m NAP.[1]

De Vaalserberg is een heuvel in de Nederlandse gemeente Vaals met een hoogte van 322,7 meter boven NAP.[1] De heuvel ligt in het meest zuidelijke deel van Nederland, in Zuid-Limburg bij het dorp Vaals. De top van de berg staat bekend als Drielandenpunt, omdat Nederland, België en Duitsland hier aan elkaar grenzen. Op de top staan twee uitkijktorens; aan de Nederlandse kant de Wilhelminatoren en aan de Belgische kant de Koning Boudewijntoren. De Vaalserberg is het hoogste punt van Europees Nederland.

Saba ligt 30 kilometer ten zuidwesten van Sint Maarten in de Caraïben. Het is ongeveer 4,5 kilometer in doorsnee en de oppervlakte is 13 km². Saba bestaat uit een slapende vulkaan met vier lavakoepels. De hellingen lopen steil af naar zee en de kust is rotsachtig.
De vulkaan Mount Scenery is met zijn 877 meter het hoogste punt van Nederland én van het gehele Koninkrijk der Nederlanden.

Binnen Europees Nederland behoort een fietstocht tussen deze twee uiterste tot de mogelijkheden, heb je het over het Koninkrijk der Nederlanden dan ontkom je niet aan een stukje reizen met een ander voer- of vaartuig.

Bron: diverse Wikipediapagina's

Toegevoegd na 24 minuten:
Bedoel je het meest noordelijke punt van Nederland dan moet je de dijk ten noordwesten van Eemshaven een paar kilometer op fietsen. Voor het meest zuidelijke punt fiets je naar de vaalserberg zoals hierboven beschreven, want dat is niet alleen het hoogste punt van Europees Nederland, maar ook het meest zuidelijke.
Fijne fietstocht gewenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Noordelijkste punt van het Nederlandse vasteland ligt op de Emmapolderdijk, ca. 4 km ten Westen van de Eemshaven.
Het Zuidelijkste punt is herberg de Eik in 't Veld bij Epen, of eigenlijk de akker vlak ten Westen ervan.
Een fietstocht tussen deze twee plaatsen is 373 km en duurt 20 uur 44 minuten.
De langste route die je op Nederlands grondgebied kunt afleggen (zonder omwegen) is overigens van Nieuw Statenzijl naar Camping De Zwinhoeve. Die is 421 km en duurt 22 uur en 17 minuten. Daar is dan wel een oversteek met een pontveer bij.

Alle gegevens volgens Google maps - zie links.
WimNobel