De aantrekkingskracht van de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De zwaartekracht houdt de moleculen in de lucht vast. Dichterbij de aarde is de moleculaire dichtheid ook groter.

Warmte wordt vastgehouden door o.a. wolken, dat is straling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij bewolking is het daarom 's nachts warmer dan onder een onbewolkte hemel. In woestijnen kan het daarom overdag loeiheet zijn en s'nachts ontzettend koud. Warmtestraling vliegt dus wel degelijk de ruimte in!

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is het niet zo dat alle warmte s'nachts zonder wolken de ruimte in vliegt. De straling botst bijvoorbeeld ook tegen de gasvormige moleculen en wordt zo weer teruggekaatst. Door de dampkring heeft de aarde zelf ook een vaste gemiddelde temperatuur.

Toegevoegd na 8 minuten:
Op de site van Keesfloor staat een hele goede uitgebreide uitleg met afbeeldingen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ook op Wikipedia staat meer informatie over je vraag:

"De aardatmosfeer of dampkring is de atmosfeer of lucht om de aarde.De atmosfeer is door de zwaartekracht aan de aarde gebonden en neemt ook deel aan de aardrotatie. "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel: de zwaartekracht van de Aarde die weer afhankelijk is van haar massa.

Ook het bezitten van een (aard-) magnetisch veld,gegenereerd door de Ni Fe -kern (Nikkel-Ijzer),dat héél belangrijk is: het buigt b.v. zonnewinden af die geladen subatomaire deeltjes van tijd tot tijd op de Aarde bombarderen,d.w.z. (gelukkig) op de magnetosfeer die rond de Aaarde zit.

Mars heeft b.v. zo'n magnetisch veld niet,omdat het Mars ontbreekt aan een nikkel-ijzerkern.

Toegevoegd na 2 minuten:
toevoeging:

Wanneer de Aarde géén nikkel-ijzerkern zou bezitten,zou er dus géén magnetosfeer rond de Aarde zijn en zou er door de zonnewind activiteit allang steeds meer van onze atmosfeer verdwenen zijn,óndanks de zwaartekracht.

Iig zou onze atmosfeer véél meer straling bevatten én bovendien veel ijler zijn dan tegenwoordig.