Met een kompas.

Of: als het op je horloge 12 uur in de middag is (of 1 uur als het zomertijd is), staat de zon precies in het zuiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

als je bijv. in het bos staat, kan je zien dat de mos naar het noorden groeien. en in de winter trekken de vogels naar het zuiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechts van waar de zon opkomt. Of links van waar de zon ondergaat vind je het zuiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, Kompas, GPS, de zon, de sterren of een vette naald in een bakje water etc...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Satellietschotels staan grotendeels gericht op het zuiden.

De zon gaat op in het oosten en onder in het westen.

GPS of kompasgebruik.

Gebed met het gezicht richting Mekka (oosten)
Kennis aardrijkskunde. Weerbericht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overdag (het zuiden)
Het simpelste is om je wijzerhorloge te gebruiken.
Richt de kleine wijzer op de zon (hopelijk is het niet al te bewolkt). Als je halverwege de hoek die de kleine wijzer met de twaalf maakt een pijl trekt, wijst die naar het zuiden. Om twaalf uur is er geen hoek want dan staat de kleine wijzer op de twaalf en dus wijst om die tijd de kleine wijzer naar het zuiden.
's Nachts (het noorden)
Hoewel al de sterren, door de draaiing van de aarde, lijken te verschuiven in de lucht, is er één ster die nagenoeg stil staat aan de hemel. De Poolster en die staat in het noorden. De sterrenbeeld de Kleine Beer is de schakel om de Poolster te vinden. Dit sterrenbeeld lijkt een beetje op een steelpannetje maar ook op een wagentje. Neem van het sterrenbeeld "Grote Beer" de afstand tussen ster A en B vijfmaal en ziedaar de Poolster. Trek een loodrechte lijn vanaf de poolster naar de horizon en daar is het noorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar de zon (op hethoogste punt staat) staat dus om circa 12:40 (wintertijd) of 13:40 (zomertijd).
Op andere tijdstippen de kleine wijzer van je horloge naar de zon laten wijzen. Het zuiden is dan het midden tussen de kleine wijzer en kwart voor 1 resp. kwart voor 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
padvinder geweest zeker :-))
Kijk gewoon eens elke dag om een uur of 2 naar de lucht .
Dan staat de zon in het zuiden.
Dit kun je gewoon onthouden.
Denk aan 2 uur s,middags.
Het maakt niet uit waar je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel trucjes om het Zuiden te vinden, maar bepalend is de richting van de as van de aarde. Als je in de richting van het gedeelte van de hemel wijst waar je geen rotatie meer waar kunt nemen dan wijs je naar het exacte Noorden (toevallig ligt daarop het Noordelijk Halfrond een goed waarneembare ster, de Poolster). De naam van de pool is een conventie. Als je precies 180 graden naar de andere kant wijst, dan wijs je exact naar het zuiden. Omdat we over het algemeen op het aardoppervlak blijven kun je de richting op het aardoppervlak bepalen door ook een lijn naar het zenit uit te zetten. Het vlak beschreven door een lijn naar het exacte zuiden en een lijn recht omhoog (het zenit) snijdt de horizon, en dat snijpunt kun je aanhouden om een koers op het aardoppervlak te bepalen.

De truc met het horloge is een beetje link, omdat vroeger de zon bepalend was voor de tijd. Als de zon het hoogste punt bereikt had was het per definitie 12 uur, omdat je dan op elke plek een andere tijd hebt werd dat onpraktisch en is de wereld verdeeld in tijdzones. Wij zitten sinds de tweede wereldoorlog in de centraal europese tijdzone en het duurt tot na half een voordat de zon in het zuiden staat. Tijdens de zomertijd is dat nog erger en is de zon om half twee in het zuiden te zien.

Omdat de aarde van het Noorden gezien linksom draait zien we de zon ongeveer in het Oosten opgaan en ongeveer in het Westen ondergaan, dat is ook een erg onnauwkeurige methode, omdat de Zon niet in het equatoriale vlak van de Aarde ligt. Als je sterren kent die wel in dat vlak liggen kun je ze gebruiken om het Oosten of Westen te vinden. Zie de link voor alle sterrenbeelden in het equatoriale vlak. Rond 21 maart en 21 september ligt de zon ook in dit vlak en kun je de opkomende en ondergaande zon gebruiken om het Oosten of Westen te vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Installeer een kompas app op je IPhone.
Die geeft de windrichtingen aan.