Telkenmale een orkaan aan land gaat zal hij inderdaad verzwakken en soms volledig uitdoven.. Aan land kan hij geen warme heel vochtige (natte) tropische lucht meer opnemen….dat is de voornaamste reden .(condensatie vocht)
Ook is een orkaan aan land onderhevig aan wrijving : de oppervlakte waarover hij waait kan oneffen zijn (bergen) , maar ook bossen ,gebouwen en zelfs een gewone weide helpt af te remmen.
Eens terug op zee kan de orkaan terug toenemen ,maar dan moet de zee aan tropische warmte en vochtigheidscondities voldoen. Zo niet zwakt hij af van tropische storm tot gewone storm.
Veel orkanen die bijna uitgewaaid zijn komen terug op zee aan de Oostkust van Noord Amerika. Daar is een koude golfstroom …en dat is een slechte factor voor het overleven van een orkaan . De stormdepressie die dan ontstaan steken de oceaan over in onze richting….en die zijn verantwoordelijk voor dat rotweer bij ons in de vroege herfst . (depressies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij verliest dan de warmte van het zeewater, kijk maar eens op deze site;http://nl.wikipedia.org/wiki/Orkaan, daar staat je antwoord. succes