Maken deze factoren de atmosfeer warmer of juist kouder en waarom dan?

ik hoorde laatst dat deze factoren een rol spelen in de klimaatsverandering, en ik kan wel een beetje bedenken of ze het warmer of kouder maken, maar ik zou nu toch wel willen weten hoe het komt dat ze de atmosfeer warmer of kouder maken

over deze factoren gaat het:
- sneeuw- en ijsbedekking van polen, bergketens en toendra's.
- bewolking
- verdamping van water
- condensatie van waterdamp met wolken en neerslag als gevolg
- wrijving, zowel in de atmosfeer als in zee als van schuivende gletsjers

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In de natuur heeft alles invloed op alles.
Hier op aarde hebben we met twee warmtebronnen te maken, de eerste uit de aarde zelf en de tweede die van de zon.
De aarde is vrij stabiel, maar de zon is dat zeker niet, dus heeft de zon invloed op de temperatuur op aarde en de gevolgen er van.
Onduidelijk is nog steeds in hoeverre de mens er ook invloed op heeft.
De watertemperatuur van de oceanen rond de evenaar, heeft weer invloed op het ontstaan en de banen van de depressies en ergens heeft het invloed op de koude en warme golfstroom en vooral die warme golfstroom heeft weer invloed op het smelten van noordpoolijs, hierdoor wordt er minder warmte teruggekaatst, door de sneeuw en ijs, en smelt er nog meer ijs weg, maar mogelijk dat juist daardoor de warme golfstroom gaat afbuigen en het in de nabije toekomst weer aanzienlijk kouder gaat worden op de noordpool en misschien ook bij ons.
Dit alles heeft natuurlijk ook invloed op de temperatuur van de atmosfeer, gek genoeg is het voor het tweede jaar uitzonderlijk koud boven een deel van het noorden van Europa en Azië.
Dus ja, zeg het maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Al gore kan veel zeggen. Het is een feit dat de kappen op de noordpool afnemen. Hij zegt er alleen niet bij dat ze op de zuidpool net zo hard en zo mogelijk nog sneller aangroeien. Ook is de gemiddelde temperatuur in Nederland de afgelopen 50 jaar meer afgenomen dan toegenomen. Dat is dan niet meer dan 1 graad, maar het is zeker geen toename. Ook zijn de gletsjers op het moment aan het groeien, en niet aan het krimpen.

Alle dingen die jij noemt hebben zeker effect, maar de temperatuur is zeker niet aan het stijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor maar dit is beslist niet juist. Er is een enkele gletsjer die groeit maar dat weegt in de verste verte niet op tegen alle gletsjers die enorm snel smelten. Verder neemt de gemiddelde temperatuur van de aarde toe.

Waar Al Gore misschien al te zelfverzekerd over is dat dit allemaal komt door toedoen van de mens. Maar daarmee is het probleem niet minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal eens even aan mijn natuurkunde leraar de powerpoint vragen met de voor Al Gore (en nu ook voor jou :p) vervelende bewijzen ;)
Deze factoren:
- sneeuw- en ijsbedekking van polen, bergketens en toendra’s - bewolking:
Sneeuw, ijs en wolken zijn wit en weerkaatsen de zonnestralen. Daardoor warmt de aarde minder snel op.

- verdamping van water - condensatie van waterdamp met wolken en neerslag als gevolg: verdamping zorgt voor vochtige lucht en condensatie voor regen.

Door een hogere temperatuur op de aarde verdampt er veel meer water. En door de hogere temperatuur is de atmosfeer veel beweeglijker. Daardoor regent het ineens op vreemde plaatsen en tijden of is het juist ernstig droog. Bijvoorbeeld in Australie maar je ziet het eigenlijk over de hele wereld.

- wrijving, zowel in de atmosfeer als in zee als van schuivende gletsjers
Dit zegt me niks.