Wordt er bij eindexamens ook aftrek gegeven voor taalfouten buiten het vak nl?

Laatst vwo geschiedenis examen gemaakt, maar ik vroeg me af of er ook punten worden afgetrokken voor taalfouten of is dit alleen bij het vak Nederlands?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K
MarBet
2 jaar geleden
Een (eind)examen is een test om te beoordelen of je de stof beheerst die bij het vak hoort. Punten aftrekken voor taalfouten zou ervoor zorgen dat dit niet meer zuiver is, dus dat mag niet.

Antwoorden (1)

Nee.
De NRC bericht op 1 april 2010 over een motie van Jan Jacob van Dijk (CDA) en Jasper van Dijk (SP) dat taalfouten op eindexamens, ook bij andere vakken dan Nederlands, in de beoordeling moeten worden betrokken. De kandidaten moeten foutloos Nederlands schrijven. Dit moet een verhaal zijn dat alleen op 1 april bestaat. De motie werd dan ook niet aangenomen.
SimonV
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Die datum doet vermoeden dat het om een grap gaat?
SimonV
2 jaar geleden
Je zou het denken. Toch niet dus:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=812ff060-0246-42ae-bad4-a79772887a2d&title=Gew%20motie%20Jan%20Jacob%20van%20Dijk%20en%20Jasper%20van%20Dijk%20over%20meetellen%20van%20correcte%20spelling%20en%20grammatica%20bij%20elk%20centraal%20eindexamenonderdeel%20(t.v.v.%2032%20290%2C%20nr.%2014).pdf