Wat is het verschil tussen begroting en balans?

Je hebt verschillende soorten begrotingen:
Investeringsbegroting
Financieringsbegroting
Exploitatiebegroting
Liquiditeitsbegroting

Zelf dacht ik dat al die begrotingen samen de balans was (debet en credit). Maar een vriendin van mij zei van niet. Ik kan het ook niet echt specifiek opzoeken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Balans is de werkelijk situatie binnen een bedrijf als de boekhouding alles bij heeft. Een begroting is de verwachting die men heeft in een bepaald jaar.

Het beste antwoord

De begroting is een afstemming tussen de wensen en de mogelijkheden. De afstemming wordt beïnvloed door verschillende factoren:
- historische financiële gegevens over meerdere jaren,
- financiële doelen,
- wetgeving,
- marktomstandigheden,
- wijzigingen in bedrijfsbeleid.

Een balans is een overzicht van de bezittingen, de schulden en het eigen vermogen.
De balans bestaat uit twee gedeelten die met elkaar in evenwicht zijn: de activa en de passiva; de term "balans" doelt op dit evenwicht. De activa worden, kort gezegd, gevormd door de bezittingen, zoals geldtegoeden, gebouwen, goederen, etc. en de passiva bestaan uit het eigen vermogen en het vreemd vermogen (geleend geld, schulden), dus de middelen waarmee de activa gefinancierd zijn. Als de beide delen naast elkaar gepresenteerd worden, staan de activa aan de linkerzijde (debetkant) en de passiva aan de rechterzijde (creditkant).

Het grote verschil is dus dat een balans de werkelijkheid weergeeft en een begroting een schatting/verwachting.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Ik ga hier mee aan de slag.