Kan religieuze opvoeding voordelen hebben voor jongeren in risico groepen?

Een nieuwe onderzoek van de universiteit van Colorado toont dat jongeren met een genetische aanleg voor alcohol misbruik die een religieuze opvoeding krijgen lopen minder risico dan lotgenoten die geen religieuze opvoeding krijgen. De resultaten zullen worden gepubliceerd in de oktober uitgave van Alcoholisme: Clinical & Experimental Research en zijn momenteel verkrijgbaar via Early View.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan twee oorzaken hebben.

a) ze zijn bang voor hun ouders en leven dus in angst.
b) hun ouders hebben daadwerkelijk aandacht voor ze waardoor ze hun frustraties niet hoeven te verdrukken of uiten (bv via alcohol).

Maar zetten ze zich bij a) af, dan gaan ze juist een risicogroep worden. Dan worden ze te strak gehouden om hun eigen emoties te kunnen uiten en bespreken. Dan zullen ze via gedrag om aandacht vragen. Want negatieve aandacht is ook aandacht voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. Een algeheel verbod op al;cohol kan ertoe leiden dat de kinderen gewoon niet aan alcohol denken en dus niet in de buurt komen van de verslaving die ze anders opgelopen zouden hebben.

Ze lopen echter ook het risico zwaar wereldvreemd te worden danwel zwaar religieus te worden en nooit buiten de kerkelijke kring de wereld in te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof helemaal niets van het verhaal van een alcohol gen. Alcohol is zo'n (relatief) jong verschijnsel, dat ik mij niet kan voorstellen, dat het nu al ingebakken zit in onze genen. Aangezien de genen van fruitvliegjes sterk overeenkomen met die van de mens, moet ik dus in de toekomst mijn borrel afdekken voor niet religieuze fruitvliegjes.

Moeten we de zending onder fruitvliegjes niet gaan stimuleren ?

Kortom een onzin antwoord op een onzin vraag gebaseerd op een onzinnig onderzoek.
Wederom; de stappen zijn verkeerd gedaan:
1. je ontwikkelt een theorie over samenhang
2. je formuleert een hypothese op basis van deze theorie
3. je toetst met de cijferreeksen of je die hypothese al dan moet verwerpen.

Alle pseudo onderzoeken, met name commerciele en laag wetenschappelijke (scripties e.d.) gaan met een computer cijferreeksen langs en berekenen daaruit correlatie coëfficiënten, en stellen daarna een theorie vast. Zo werkt het evenwel niet. Uit een onderzoek kan dus nooit iets blijken, je kunt ook nooit iets aantonen. Echt onderzoek houdt falsificatie in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ik als niet religieuze drink bijna nooit ten opzichte van vrienden van mij die dat wel doen (christelijke)
dus hier gaat dat al niet op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal waar. En religieuze opvoeding heeft zeker vele voordelen en dit is er een van. Veel moslimstudenten zeggen tegen mij vaak: ik ben blij dat het van mijn geloof niet mag, anders was ik zeker ook alcoholist geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ER is een christelijke kliniek, die van dit soort ervaring gebruik maakt.
Mensen kicken daar cold turkey af, en men probeert ze in die tussentijd over het geloof te vertellen. Als de mensen dat dan aannemen, is er een belangrijk ander hoofddoel dan de alcohol of de drugs in hun leven gekomen. En dan kan dan een tijd, of altijd zo blijven.

Het is wel zo dat een verslaving pas kan wijken als er iets voor in de plaats komt.

Kan het niet vinden, heet die kliniek niet de Roos of zoiets, een korte naam.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik weet het, de kliniek heet de Hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er hoeft niet persé iets anders voor in de plaats te komen. Ik ben gestopt met roken zonder iets anders daarvoor in de plaats te hebben. Een oude vriend van mij is gestopt met harddrugs zonder iets anders daarvoor in de plaats te krijgen. Dus dat gaat niet op.