Tentamenfraude wat te doen?

Dit als vervolg op mijn al gesloten vraag tentamenfraude ontkennen of bekennen?

Was net te laat met het bewerken en kon dus niet mijn vraag verlengen.

Voor de personen die niet weten wat er aan de hand was een samenvatting:

Ben na het tentamen gepakt met sheets, van het vak onder mijn antwoordformulier, er stond niets van persoonlijke gegevens op de sheets, heb er niets van overgenomen gezien ik ze de laatste 3 min uit mijn tas had gepakt.

Sanctie kan zijn 1/2 jaar tot een jaar uitsluiting van het onderwijs, wat een 1 jaar vertraging betekent en dus 3000 boete.

Ik word binnenkort gehoord en weet niet wat ik moet doen, veel van jullie zeiden ontkennen maar weet niet of dat verstandig is.

en nog een keer voor de duidelijkheid was echt een hele stomme actie en ga het niet meer doen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Eerst stressen voor het gesprek en nu stressen voor een beslissing. Ahh wat is dit erg.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik raad niemand aan om te frauderen voor zijn/haar tentamen brengt alleen maar ellende

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ok, dus het komt al tot een verhoor. Ze hebben jou hier niet voor niets voor uitgenodigd dus ontkennen lijkt me niet veel zin meer hebben, zeker ook omdat je in de vorige vraag al zei dat je worstelt met schuldgevoelens. Je moet het eigenlijk benaderen als een rechtszaak en dus een strategie bepalen om er zo positief mogelijk uit te komen. Schrijf voor jezelf op hoe je het wil aanpakken. Een voorbeeldje hiervan heb ik hieronder vast neergezet, wie weet heb je er iets aan: 1. Begin met toegeven dat je het gedaan hebt, dat het stom van je was en dat je graag de kans krijgt om de achtergronden toe te lichten; 2. Vertel nu wat er precies gebeurd is (na het tentamen, de laatste 3 minuten, niet gebruikt enz); 3. Vertel wat het met jou gedaan heeft (schuldgevoel, stress, anderen die teleurgesteld in jou zijn), kortom: toon berouw! 4. Geef aan hoe belangrijk het tentamen voor je is en dat je het echt beheerst. Geef verder aan dat de mogelijke sanctie (6 of 12 maanden schorsing en dus 3000 euro collegegeld) erg zwaar is wat jou betreft; 5. Sluit af door te herhalen dat het stom is, dat het je niets heeft opgeleverd (behalve ellende) en dat je er alles aan wil doen om je fout goed te maken. Met dat laatste bedoel ik dat je wil bewijzen dat je de stof wel degelijk beheerst door een extra tentamen te maken onder toezicht waaruit dat blijkt, door een extra (aanvullende) opdracht te doen over dit onderwerp enz enz. Wellicht zijn ze te pochen voor een voorwaardelijke straf, dus nu geel, bij herhaling rood? Veel sterkte, ik zou het echt te gek voor woorden vinden als 1 keer afkijken je een jaar vertraging oplevert. Ik heb eens voor een examencommissie gestaan (had wiskunde de 1e keer niet gedaan en daarna 3x een 5 voor het tentamen gehaald en haalde daarom niet op tijd mijn propedeuse). Heb daarna de mogelijkheid gekregen voor nog een herkansing en toch binnen 4 jaar afgestudeerd, maar als ze de regels hadden gevolgd had ik na 2 jaar moeten stoppen. Ze waren wel gevoelig voor goede argumenten, ik hoop dat dat in jouw geval ook zo is. Sterkte en laat je hier nog weten hoe het afloopt?

niet gepakt worden de bitter pil maar door slikken

gehoord? zeker niet de overhoring waar jij de sheets van had... jammer jammer.... of je ze hebt gebruikt of niet maakt niet uit, hoe lang ze in je tas zaten of hoelang ze uit je tas waren maakt niet uit. persoonlijke gegeven erop of niets.. maakt niets uit je was namelijk in het bezit van die dingen en dat mag niet. je bent dus hoe dan ook strafbaar. als je de schade wil proberen te beperken, zal je dus netjes op moeten biechten hoe en wat, maar vooral hoe die mysterieuze sheets toch precies bij jou terecht zijn gekomen. oja, zeggen dat je spijt hebt en belooft het eerste jaar t plein te vegen.... succes

Hier sta je zwak. Je kunt alleen de waarheid vertellen. Verder geen keuze.

Vertel de waarheid. Als je als leugenaar ontmaskerd wordt verspeel je alle krediet. Zet in op een 1 voor dit tentamen en stel dat dat je verdiende loon is. Neem je verlies en hopelijk laten ze je verder gaan met je studie.

de waarheid komt altijd uit, dus je kunt beter gelijk alles eerlijk zeggen. mensen waarderen de waarheid sowieso meer.

Ga voor jezelf goed na of ze ijzersterke bewijzen tegen je kunnen aanvoeren. Als hun beschuldiging alleen maar berust op vermoedens, blijf dan glashard ontkennen. De bewijslast ligt niet bij jou, maar bij hen.

Heel lastig voor je Stupid.... Ga je liegen, of ga je eerlijk zijn? Misschien heel soft, maar: wat zegt je geweten? Je schrijft "veel van jullie zeiden ontkennen maar weet niet of dat verstandig is." Stel je ontkent (liegt) bij dat verhoor, en uiteindelijk kom je er door de vragen niet meer uit en rest je niks anders dan alsnog te bekennen? Kan je dat voor jezelf verantwoorden? Stel je ontkent (liegt) en ze geloven je. Kan je dat voor jezelf verantwoorden? De consequenties zijn zwaar voor je, maar je hebt ook iets gedaan wat niet door de beugel kan.... Dit is wat ik aan je wil meegeven. Je zult zelf moeten kiezen! Heel veel sterkte en succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100