Mag ik een taalfout van eengerechtsdeurwaarder negeren?

Een gerechtsdeurwaarder heeft een oproep in de krant geplaatst waarbij hij onderhuurers i.p.v. onderhuurders in de advertentie heeft gezet. Mogen de betrokkenen die oproep vanwege de taalfout negeren of wordt je geacht, zoals goeievraag dat doen, te begrijpen wat er staat? De oproep begon met "Bij exploot..."

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
Thecis
8 jaar geleden
Iedereen weet hier wat er bedoeld wordt. Dit lijkt me geen kritische taalfout dat je dit mag negeren, maar dat is gevoelsmatig. Wat me wel verbaasd, is dat er een oproep van een gerechtsdeurwaarder in een krant wordt gezet. Daarbij kan je niet garanderen dat iemand het leest...
ronron1212
8 jaar geleden
Dat mag je niet. De taalfout kan ook nog door de krant gemaakt zijn maar dat doet er verder niet toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoor, de taalfout mag je volledig negeren ; de oproep echter niet.
Je mag de taalfout dus niet letterlijk nemen, zelfs niet als er een ander bestaand woord zou staan dat de tekst een beetje zou veranderen. Daar is hier geen enkele sprake van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is dat toch voor hardnekkige mythe dat een gerechtelijk bevel ongeldig zou zijn wanneer er een taalfout in staat? Of dat een dergelijke taalfout zelfs tot vrijspraak zou kunnen leiden in een rechtszaak?
SimonV
8 jaar geleden
@Rabelais
Het YGTCA duo Nol Graas en Machiel Frijters, die sedert 5 oktober in voorarrest zaten op verdenking van matchfixing, hebben hedenmorgen de gevangenis mogen verlaten.
Door een taalfout in de aanklacht (“Het doorgeven van fictieve setstanden van een nimmer gespeelde wedstrijd”) kon de Rechter niet anders besluiten dan het YGTCA-duo in vrijheid te stellen. http://www.ygtca.nl/uncategorized/ygtca-duo-in-vrijheid-gesteld/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV
Ten eerste is dat geen taalfout, maar een vormfout.
Ten tweede kan ik niets over die zaak vinden, op drie pagina's van de club zelf na.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik meen me te herinneren dat een dagvaarding niet geldig is als die aan de verkeerde persoon is gericht. Stel bijvoorbeeld dat er bij jou, Rabelais, een dagvaarding op de deurmat valt met de eis dat de heer Rabelois op tijdstip X naar de zitting van de rechtbank komt. Je hoeft daar dan geen gehoor aan te geven, omdat deze oproep aan de heer Rabelois is gericht; jij kent geen meneer Rabelois, dus hoef je niets te doen. Ooit las ik dat iemand om die reden dacht onder een dagvaarding uit te komen. Hij ging triomfantelijk naar de zitting, om daar te verklaren dat hij de hem opgelegde boete niet hoefde te betalen omdat de dagvaarding niet aan hem maar (in dit voorbeeld) aan ene heer Rabelois was gericht. De rechter oordeelde echter dat deze meneer blijk had gegeven de dagvaarding wel degelijk op zichzelf te betrekken, puur door ter zitting te verschijnen. Was hij niet verschenen, dan zou hij niet zijn veroordeeld tot betaling; nu hij wel was verschenen, moest hij betalen.
ronron1212
8 jaar geleden
Een dagvaardiging valt niet zo maar in de bus
Een dagvaarding uitbrengen
•U neemt contact op met een gerechtsdeurwaarder.
•De deurwaarder schrijft een brief (de dagvaarding) waarin staat wat het probleem is en wat u wilt.
•De deurwaarder overhandigt deze brief daarna aan uw tegenpartij en stuurt hem ook naar de rechtbank.

Het beste antwoord

Ten eerste lijkt dit eerder een typefout dan een taalfout.
Omdat er geen verwarring kan ontstaan over het woord onderhuurers (iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt), is de advertentie wel rechtsgeldig en kan deze niet genegeerd worden.
Als deze tenminste gelezen wordt door de betrokkenen...

Toegevoegd na 51 minuten:
Taalfouten moeten niet verward worden met vormfouten: een vormfout duidt op een gemaakte fout in de procedure, volgens art. 359a. Door een vormfout kan een gerechtelijk bevel wel ongeldig worden. Een verschrijving zal zelden zo groot zijn dat deze tot een vormfout leidt.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, sterker nog ; je MOET de taalfout negeren (=geen aandacht aan besteden, doen alsof hij er niet is).
Daarmee blijft de oproep gewoon goed leesbaar en duidelijk ondubbelzinnig staan, en DIE heb je inderdaad in acht te nemen. Al vraag ik me af hoe ze willen gaan bewijzen dat alle betrokkenen die oproep moeten hebben gezien. Je moet maar net die krant en ook die rubriek gelezen hebben....