Hoe zit dat met naamgeving aan een B.V. ?

Stel dat je een eenmanszaak hebt, Jan Janssen Rijwielen.
Het loopt zodanig, dat het interessant is om er een B.V. van te maken.
Is het dan in publicaties, folders, naamkaartjes etc. verplicht om dat B.V. er bij te zetten ? Of mag het gewoon Jan Janssen Rijwielen blijven heten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Is in feite niet verplicht, maar klinkt wel iets vertrouwelijker en wekt misschien wat meer vertrouwen op bij uw (potentiële) klanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam BV wijst alleen op de rechtsvorm, nl. Besloten Vennootschap. Het is niet verplicht deze afkorting in de bedrijfsnaam te zetten. Er zijn genoeg bedrijven die dat niet doen. Het staat uiteraard wel in de gegevens van de KvK.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het briefpapier van de besloten vennootschap mag je in de kop "Jan Janssen Rijwielen" vermelden en dient (eventueel in kleine lettertjes onderaan) het inschrijfnummerr Kvk en het fiscaal numme te worden vermeld. Daar ook de volledige naam. Bij de inschrijving bij de Kvk te vermelden als handels- en verkorte naam "Jan Janssen Rijwielen". Vraag het voor de zekerheid na bij de KvK wat wel en niet mag/moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom jij zo graag een bv wilt hebben. Een hoop meer administratie en een weinig meer zekerheid i.g.v. mislukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het niet fijn zijn als ik zelf mijn zaken regel en jij regelt jouw zaken ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koole122, of je bent gek of je hebt een slechte bui. Ik geef gewoon antwoord op jouw vraag en voor mij zo relevant mogelijk. Ik heb b.v.'s gehad, en ik weet waarover ol praat. Jij kennelijk niet, of heb ik je verkeerd ingeschat en was jouw vraag niet zo simpel als hij leek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@labratje: natuurlijk is het een hypothetisch voorbeeld, maar als Koole letter bedoelt wat je op je briefpapier moet zetten, dat is het wel een merkwaardige vraag voor iemand die een bv wiil oprichten. Als hij geen bv wil oprichten is het kennen gedaan om punten te krijgen (gelet op zijn andere vragen, die ook al niet echt uitblinken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ABCXYZ : Hoezo blinken mijn vragen niet echt uit.
Maar 'k kan het wel uitleggen hoor : Een vriendin van mij heeft een praktijk waarin hulp verleend wordt aan mensen die het psychisch moeilijk hebben . Die praktijk draait erg goed en zij betaalt zich dus scheel aan de belasting. Een B.V. zou in dit geval fiscaal gunstig zijn, maar het staat wel heel raar op je briefpapier om een hulpverlener als commercieel bedrijf te zien. Laat ik zeggen dat het geen goed zou doen aan het imago. Vandaar de vraag of het verplicht is om de letters "B.V" steeds bij de bedrijfsnaam te vermelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koole122: bedankt, dat verklaart wel; je vraag. Maar aan de andere kant geeft het ook voedsel aan mijn antwoord. In principe betaal je via een bv constructie meer belasting (vennootschapsbelasting en als je het geld onttrekt voor prive nog eens inkomsten belasting daarover) en daarnaast vooral veel hogere kosten. Je hebt een administratiekantoor nodig, wat je minimaal EUR 10.000 kost voor het eerste jaar en daarna steeds meer. Ik geloof niet dat een bv de oplossing voor jouw vriendin. De eisen aan een bv zijn ook strenger, bijv. indienen jaarstukken bij de KvK en de belastingopgave is ook heel moeilijk. Mijn raad, houdt het klein en fijn, verdien zoveel mogelijk, en houd banken en bureaux buiten de deur.
Ik denk niet dat er veel zzp-ers zijn met een bv vorm. Die is alleen nuttig als er grote persoonlijke risico's ontstaan, bijv. je neemt projecten aan, die kunnen mislukken en waar schadeclaims van een paar ton zomaar op de mat liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS. Als je op een later moment gereserveerde winst privee onttrekt.....En bovendien ben je DGA en dat is geen comfortabele positie als je ermee wilt stoppen. Als persoon kun je wisselende inkomen beter via middeling in de IB sfeer afvlakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel artsen hebben ook een BV en daar is niets mis mee. Maar dan is de vraag stellen alsof het een commerciële onderneming als een fietsenhandel is wel bezijden de waarheid en misleidend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niets misleidends aan en er is niets bezijden de waarheid. De essentie van de vraag is, of de letters "B.V." verplicht in de bedrijfsnaam vermeld moeten worden.