Wat kan ik als ondernemer met een product dat de klant niet ophaald of wil betalen?

Stel: Ik heb een computerbedrijf. Een klant brengt een laptop ter reparatie. In overleg met de klant vervang ik het geheugen van de laptop. Totale kosten: 100 euro inclusief onderzoekskosten van 35 euro. Klant gaat hiermee akkoord.

Ik bel de klant, vertel dat de laptop klaar is, en wat de kosten zijn. klant zegt: zoek het maar uit, ik betaal jou niks. Ik haal die laptop ook niet op.

Of: klant vindt het prima, maar na een half jaar en meerdere telefoontjes van mijn kant staat de laptop hier nog.

Oke, ik heb recht op retentie. Maar de klant wil wel/niet betalen en/ofeen half jaar later staat dezelfde laptop hier nog. Ik heb er een uur werk in zitten en het geheugen is niet meer nieuw en ondertussen veel minder waard. Hoe zit het met deze kosten? Kan ik dit terug eisen? mag ik de laptop verkopen of onderdelen daarvan?

gr en bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je kunt een deurwaarder erachteraan sturen, als de klant na een paar keer bellen en waarschuwen nog steeds de afspraak niet nakomt.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
zal toch eerst een incassobureau worden.
Zoiets moet je niet telefonisch afhandelen.

De klant zal schriftelijk moeten bevestigen - per mail kan ook - dat hij de laptop niet meer wil.

Wat wel kan is dat je na zo'n telefoontje het nieuwe geheugen er meteen weer uithaalt om dat opnieuw te gebruiken.

Dan laat je de laptop maar een poosje in je magazijn staan.

Ik neem aan dat je een schriftelijke opdrachtbevestiging van die klant hebt.
Zonder dat, kun je niet veel doen.
Met zo'n bewijs kun je geld gaan vorderen, maar dat is een heel gedoe en voor zo'n bedrag lijkt mij dat niet de moeite.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er gerechtelijke stappen voor ondernemen is het volgens mij niet waard.
Hem een brief sturen waarin u een voorstel doet met prijs + een redelijke termijn dat u hem ter beschikking houdt, met vermelding dat u hem na die tijd verkoopt ter compensatie van uw kosten. Dan heeft u tenminste bewijsstukken als het tot een conflict zou komen.
Er is wel een wettelijke termijn gedurende dewelke u die wel moet houden en waarna die automatisch uw eigendom wordt.
Die ken ik evenwel niet zeker maar een telefoontje naar een bevriende zelfstandige of advocaat zal hierover wel uitsluitsel geven.
Altijd jammer dat zoiets moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou proberen om met hem of haar in gesprek te blijven. Blijft men volhouden het artikel niet te willen ophalen dan zou ik vragen om een schriftelijke verklaring dat de klant als eigenaar van de laptop (om vastgelegd te hebben dat deze niet van een ander dan wel gestolen is) afstand wil doen. Doet men dit dan denk ik dat je de laptop kan verkopen aan een ander. Dan heeft u nog winst dan wel blijft de schade nog beperkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het retentierecht heeft nogal beperkingen. Je hebt wel het recht om het voorwerp vast te houden zolang de ander niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, maar je kunt alleen met toestemming van de rechter het voorwerp (of onderdelen ervan) verkopen om de rekening te voldoen.
Als een klant geen zin meer heeft om de rekening te betalen en bijvoorbeeld over de telefoon zegt "Ik hoef het niet meer", dan doet hij in feite afstand van zijn eigendomsrecht. U staat dan in uw recht als u het voorwerp toeëigent. Het is alleen uitkijken of de klant, als hij van mening verandert, kan aantonen dat het van hem was. In dat geval is het veiliger als de klant zijn handtekening wil zetten onder een verklaring dat hij daadwerkelijk afstand doet.