Wat kan ik als ondernemer met een product dat de klant niet ophaald of wil betalen?

Stel: Ik heb een computerbedrijf. Een klant brengt een laptop ter reparatie. In overleg met de klant vervang ik het geheugen van de laptop. Totale kosten: 100 euro inclusief onderzoekskosten van 35 euro. Klant gaat hiermee akkoord.

Ik bel de klant, vertel dat de laptop klaar is, en wat de kosten zijn. klant zegt: zoek het maar uit, ik betaal jou niks. Ik haal die laptop ook niet op.

Of: klant vindt het prima, maar na een half jaar en meerdere telefoontjes van mijn kant staat de laptop hier nog.

Oke, ik heb recht op retentie. Maar de klant wil wel/niet betalen en/ofeen half jaar later staat dezelfde laptop hier nog. Ik heb er een uur werk in zitten en het geheugen is niet meer nieuw en ondertussen veel minder waard. Hoe zit het met deze kosten? Kan ik dit terug eisen? mag ik de laptop verkopen of onderdelen daarvan?

gr en bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het retentierecht heeft nogal beperkingen. Je hebt wel het recht om het voorwerp vast te houden zolang de ander niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, maar je kunt alleen met toestemming van de rechter het voorwerp (of onderdelen ervan) verkopen om de rekening te voldoen. Als een klant geen zin meer heeft om de rekening te betalen en bijvoorbeeld over de telefoon zegt "Ik hoef het niet meer", dan doet hij in feite afstand van zijn eigendomsrecht. U staat dan in uw recht als u het voorwerp toeëigent. Het is alleen uitkijken of de klant, als hij van mening verandert, kan aantonen dat het van hem was. In dat geval is het veiliger als de klant zijn handtekening wil zetten onder een verklaring dat hij daadwerkelijk afstand doet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100