Welk adres dient op den factuur te staan?

Beste Allemaal,

Er staat duidelijk vermeld op de belastingdienst dat het adres van beide partijen op een factuur moet staan:
' U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende '

Nou is het mij niet duidelijk welk adres dit moet zijn. Er zijn nml meer definities van vestingsadres.

Is dit het adres welke geregistreerd staat bij de kamer van koophandel, of het adres waar het bedrijf een vestiging heeft?

Denk bijv. aan een schoonheidsspecialiste (eenmanszaak) welke bij de KVK thuis geregistreerds staat maar een ruimte huurt in een sportschool. Is het in dit geval toegestaan om het factuur naar het adres van de Sportschool te sturen/dit adres op het factuur te vermelden.
Of: MOET dit het adres zijn welke bij het kvk geregistreerd is.

Ik hoor graag wat het antwoord is.

Mvg,
Robert

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K
SimonV
9 jaar geleden
Ik vraag me overigens af hoeveel ondernemers zich hieraan houden. Vaak staat toch alleen het postbusnummer op een factuur, omdat de ondernemer de post graag in een postbus wil ontvangen.
Zelfs PostNL geeft het verkeerde voorbeeld: http://www.postnl.nl/Images/juisteadressering2_PostNL_tcm10-17225.gif
SimonV
9 jaar geleden
Ach dom, het hoeft bij PostNL natuurlijk helemaal niet om een factuur te gaan... Sorry!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n adres in een sportschool kan gemakkelijk veranderen als ze een maand later ergens anders gaat huren. Post naar een sportschool kan zoekraken, dus is het ook niet handig om de factuur daar heen te sturen.
Overigens stuur ik al mijn facturen (zzp) als PDF per email, al jaren, en ik zet er ook het emailadres + persoon die het moet ontvangen bij, naast het officiële vestigingsadres (KvK) van de klant.

Antwoorden (2)

Met "vestigingsadres" wordt doorgaans bedoeld wat je bij KvK hebt geregistreerd, waar dus volgens de papieren je bedrijf is "gevestigd". Dit in verband met de traceerbaarheid van je bedrijf voor de belastingdienst.
Waar dus fysiek allerlei ruimtes gehuurd worden, is voor de factuur zelf niet van belang.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vermeldt het volledige adres van de onderneming die de factuur verstuurd en het factuur adres dat je van de onderneming hebt gehad waar je de factuur naar toemstuurt. Dit kan een postbusnummer zijn.

Als je inde link de tweede bullit goed leest staat daar " Uw volledig adrs en dat van uw afnemer" . Er wordt dus niet gezegd dat het volledignadrs van de afnemer moetnworden vermeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Op de bronsite hieronder is te lezen:
"■uw volledige adres en dat van uw afnemer
U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende." Dat kan op 2 manieren worden uitgelegd:
- 'vermelding van alleen een postbusadres' is niet voldoende voor de toezendende partij én de ontvangende partij
- 'vermelding van alleen een postbusadres' is niet voldoende voor een van beide partijen
Multi-interpretabel dus, wat niet de bedoeling zal zijn geweest van de Belasstingdienst. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niks multiinterpretabel. Het adres van de ontvangende partij hoeft niet aan de volledigheids eis van de belastingdienst te voldoen. De BTW van de versturende partij ontvangen ze toch wel en of dat de betalende partij de BTW terugvordert zal ze een worst wezen. Als ze het anders hadden bedoeld dan hadden ze het woord volledig ook bij het adres van de afnemer vermeld. Er zijn legio bedrijven die al hun post op een postbus willen ontvangen, voor de efficientie. Dat zou dan niet meer mogen? Of je zadelt ondernemers op met veel werk voor het uitzoeken van kvk adressen van ondernemingen voordat ze een factuur mogen sturen.