Een bedrijf in dezelfde branche gebruikt mijn bedrijfsnaam, wat zijn mijn opties om te ondernemen?

Ik heb een bedrijfsnaam, als voorbeeld 'Citroentje', deze heb ik al sinds zo'n 10+ jaar geregistreerd staan bij de KVK en voer hier af en toe ook diensten voor uit.

Omdat ik eens een email ontving op mijn mailadres wat kant nog wal raakte, kwam ik erachter dat er dus nog een bedrijf bestaat die ingeschreven staat bij de KVK onder de naam (voorbeeld) 'BeCitroentje' , maar zich op de website uit onder de naam 'Citroentje'.
Daarnaast lijkt hun logo enigsinds ook op die van mij, omdat hier het initiaal C, is gebruikt.

Wat zijn mijn vervolg opties die ik kan ondernemen.
Zelf zit ik met het volgende, ik heb weinig omzet omdat het een nevenactiviteit is naast mijn huidige FT werk. Ik mis denk ik ook weinig omzet nu zij met dezelfde naam opereren. Daarnaast bestaat er een mogelijkheid dat ze de naam overnemen ivm weinig activiteiten. Maar wat zijn mijn opties?

-claim ivm inbreuk (naam)
-aanbieden overname
-...

Graag jullie advies in deze :)

2 maanden geleden
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Vraag: Citroentje en BeCitroentje bieden dezelfde diensten aan?
Kevinpeet
2 maanden geleden
Hi, dat klopt.
Normaliter wordt dit toch ook door de kvk afgevangen?
teusvh
2 maanden geleden
Mijn advies is om hierover te praten met een ter zake kundige advocaat / jurist. Is best wel ingewikkelde materie. Je kunt al wel beginnen met hen een (aangetekende) brief te sturen, waarin je meldt dat ze inbreuk maken op je rechten, en te eisen dat ze daar binnen een maand volledig mee stoppen. Zo nee, dan zal je je beraden op juridische stappen, waarbij het risico dat zij de (aanzienlijke) kosten daarvan zullen moeten vergoeden reëel is. Afhankelijk van hun reactie kun je je beraden op eventuele vervolgstappen, waarbij het inderdaad een optie is dat ze tegen betaling je naam overnemen.
Inekez1
2 maanden geleden
Hoe lang bestaat dat andere bedrijf al? Hoe actief is jouw bedrijf sinds de ander dezelfde naam gebruikt? En hoe actief is dat andere bedrijf in het gebruik van de naam? Zitten jullie in dezelfde regio, of gaat het om online diensten? Of is Citroentje een groenteboer in Groningen en Becitroentje een groenteboer in Amsterdam? Alleen registreren van een naam bij de KVK wil niet zeggen dat die naam dan beschermd is volgens de handelsnaamwet. En als het dat wel is/was, dan kan dat ook verlopen. Je moet de naam wel daadwerkelijk gebruiken. De vraag is dus hoe incidenteel jouw incidentele gebruik is. Dat heeft niet zozeer betrekking op het aantal opdrachten, maar ook op reclame-uitingen etc. Het is niet perse zou dat jij meer recht hebt op gebruik van de naam als een ander, ook niet als jij eerder stond ingeschreven bij de KVK.
Inekez1
2 maanden geleden
Ik kan je situatie zo niet goed inschatten, maar ga voor jezelf goed na of het zin heeft om er überhaupt werk van te maken. Het kost je sowieso veel tijd en energie. Als het op een rechtszaak aankomt en je verliest die zaak, dan kost het je ook nog een bak geld. Maak ook de afweging of je het andere bedrijf aanspreekt op gebruik van de naam. Doe dat alleen als je zeker weet dat jij de naam EERDER gebruikte en sindsdien CONTINU gebruikt. Anders zou de ander wel eens het verweer kunnen hebben dat de naam in onbruik was geraakt, zij er dus recht op hadden en dat JIJ nu degene bent die hun naam gebruikt... Verder is het nog de vraag: wat schiet je ermee op om er een zaak van te maken? En zou het niet zo kunnen zijn dat jij meer meelift op hun naamsbekendheid dan andersom? In dat geval geen slapende honden wakker maken...

Geef als eerste antwoord