Hoe kan het dat ik bijna 3000 euro belasting zou moeten betalen?

Winst uit onderneming is zo'n 9000 euro en daarnaast nog zo'n 5000 euro uit loondienst. Ook is er sprake van hypotheekrente aftrek. Zelfstandige aftrek is van toepassing waardoor ik een negatief verzamelinkomen heb van zo'n 4000 euro. Ik heb al wel een voorlopige aanslag ontvangen, waarbij ik maandelijks een bedrag krijg uitbetaald. Was dit dan onterecht, dat ik nu bijna dat hele bedrag moet terugbetalen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

U heeft een negatief inkomen. Daardoor is er geen belasting te betalen. U lijkt echter een voorlopige teruggaaf te hebben gekregen voor 2015. Waarom is onduidelijk: hypotheekrenteaftrek misschien? Deze teruggave is onterecht als uw inkomen negatief is. Er is immers geen positief inkomen met mogelijke aftrekpost van de hypotheekrenteaftrek waardoor de teruggave gerechtvaardigd zou zijn

Ter informatie: Het negatieve inkomen schuift door naar een vorig jaar (carry back) of naar een toekomstig jaar (carry forward) en indien mogelijk wordt dit negatieve inkomen nog verrekend. Waardoor u in een vorig jaar of in een toekomstig jaar alsnog het negatieve inkomen kunt verzilveren. In het desbetreffende jaar wordt uw positieve inkomen verminderd, want het negatieve inkomen wordt in mindering gebracht op het posititieve vermogen. Houdt u wel in de gaten of verrekening van het verlies / negatief inkomen inderdaad plaatsvindt.
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel fijn, bedankt voor het duidelijke antwoord. Hoe kan ik die carry back of carry forward in de gaten houden? Zou dat automatisch moeten gebeuren?