Mag je een vak laten vallen bij eindexamen?

Hallo!
Ik heb een vraag. Er wordt namelijk gezegd dat als je 7 examenvakken in je pakket hebt, dat je dan 1 mag laten vallen na je examen (herprofilering). Weet iemand of dat echt zo is? Ik zit namelijk best wel mee, omdat ik heel slecht in biologie ben, en het na mijn examen wil laten vallen. Mijn vakken zijn nederlands, engels, duits, economie, geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.
Ik doe niveau VMBO-tl! :)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (1)

Herprofileren is eigenlijk dat je een ander profiel wilt of nodig hebt om je vervolgopleiding te mogen volgen.

Jij doet inderdaad examen in een extra vak. Normaal wordt dit gedaan als iemand na vmbo tl wil overstappen naar havo.
Als dat niet jouw doel is, kun je nu al een vak minder doen.

Jouw pakket (momenteel) bevat 2 profielen: economie en zorg en welzijn.
Normaal kies je 1 profiel.
Indien je biologie laat vallen, kun je alleen nog de economische kant kiezen.

Op het vmbo tl is het gemeenschappelijk deel: Nederlands en Engels.
Dat klopt bij jou.
Je weet ook waarschijnlijk dat maatschappij en het profielwerkstuk hier ook bij horen.

De profielvakken voor het profiel economie zijn: economie en bij jou Duits.
De profielvakken voor het profiel zorg en welzijn zijn: biologie en een keuze.
Ga je biologie skippen, kun je die kant dus niet meer op!
De profielen landbouw of techniek zijn sowieso niet aan de orde, omdat je bijvoorbeeld al geen wiskunde volgt.

Stel dat het profiel economie inderdaad prima past bij jou, dan moet je in het vrije deel nog 2 vakken kiezen. Geschiedenis en aardrijkskunde zijn dan prima.

Kortom, ben jij tevreden met het profiel economie, dan zou je biologie nu al kunnen skippen.
Wil je toch de kant op van zorg en welzijn dan zul je het moeten meenemen naar je centraal schriftelijk. Valt het resultaat enorm tegen, kun je het daarna alsnog laten vallen. Misschien bedoel jij hiermee herprofileren.
Wil je naar de havo, zul je het ook sowieso moeten doen. Bedenk wel dat je met deze vakken op havo alleen het profiel cultuur en maatschappij kunt volgen, omdat op havo bij alle andere profielen wiskunde vereist is.

Hoop dat het zo duidelijk is!
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb vorig jaar gevraagd en ik mocht toen geen vak minder doen. Mijn afdelingsleider zei dat ik het pas bij mijn examen kon laten vallen. Ik heb profiel economie, dus dan is biologie laten vallen geen enkel probleem als dat dus kan. Ik wil na mijn examen niet naar havo. Bedankt voor uw antwoord!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het kan zijn dat jouw school er idd voor kiest om voor jullie de kansen groter, open te houden. Vandaar een extra vak. Eigenlijk volg je dan twee profielen, zodat de kans op slagen groter is.
Waarschijnlijk moet je de schoolexamens dan in alle vakken doen.
Zonder biologie heb jij nog een volwaardig economie profiel.
Biologie kunnen ze zelfs laten vallen na je CSE (dan telt het gewoon niet mee als het onvoldoende is).
Maar ik weet dus niet of je van de school CSE in biologie moet doen. Of je nu wel of niet CSE met biologie doet, het is altijd goed! Succes dit jaar!
Quidplura
4 jaar geleden
Wat je zegt klopt grotendeels, maar niet helemaal. Gek genoeg is het heel goed mogelijk om ook zonder biologie nog te kiezen voor mbo-opleidingen in de richting Zorg & Welzijn. Dus je zou nog prima schoonheidsspecialist of onderwijsassistent kunnen worden bijvoorbeeld. Er zijn maar weinig opleidingen die een specifiek vakkenpakket verplicht stellen, en die opleidingen vallen bijna allemaal onder de sector techniek (wiskunde of natuurkunde verplicht).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het antwoord is natuurlijk zwart wit.
Je hebt dan het profiel economie dat je opleidt voor de economische richting.
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je dan op het mbo niks technisch, zorg etc kunt kiezen. Dat geldt voor elke opleiding.
Bijvoorbeeld vwo (NT of NG). Je hebt dan beide keren scheikunde.
Stel je laat je pakket los en gaat voor psychologie waar bijna geen eisen zijn qua gevolgde vakken. Dat stukje scheikunde op het vwo kan dan toch het verschil maken, namelijk neuro-psychologie.
Dat is ook met vwo met NG of NT met biologie of natuurkunde aangevuld. Als je daarna hbo fysiotherapie doet, kun je na de opleiding fysiotherapie weer in 4 jaar basisarts worden. Met havo of een ander vwo pakket niet. Kortom, de basis is gewoon het goede antwoord. Je sluit je nooit voor alles uit, maar wel voor delen.