Is het als beginnende zzp -er nodig/verplicht om een kas administratie bij te houden?

En zo ja, waar moet dat minimaal aan voldoen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja, natuurlijk moet je dat; je hebt een eigen bedrijf en je wilt zelf denk ik ook wel weten wat eruit gaat en wat er binnen komt?

Waar deze aan moet voldoen, kun je vragen via de Belastingdienst of via de KvK. Die zullen je vast van harte willen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eisen voor je administratie kun je vinden bij de belastingdienst.

En ja, natuurlijk moet je een deugdelijke administratie bijhouden! En geloof maar dat ze je weten te vinden als je dat niet doet. Hopelijk snel (want dan blijft de schade voor jou relatief beperkt!), en als je pech hebt pas na jaren (want dan zijn de rapen pas écht goed gaar!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou t maar wel doen om onnodige schade bij de belastingdienst te voorkomen.vooral als beginner moet je alle in- en verkoop bedragen bij houden.zelfs de kleinste onbenullige dingen.als je er eenmaal aan gewent bent doe je t automatisch en is t ook niet meer zo erg om te doen.in t begin is t n beetje hinderlijk maar t went snel en word routine.je kan de belsting dienst ook altijd bellen over wat je wel en wat je niet hoeft te noteren en anders ga je naar de k.v.k. die weten ook wel het een en ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet altijd een administratie voeren (zie bron voor hulp). Op bovenstaande antwoorden wil ik graag nog een toevoeging geven. Aangezien je ZZP-er bent kom je misschien in aanmerking voor de kleine-ondernemersregeling (KOR):

De heffing van omzetbelasting brengt veel administratieve verplichtingen met zich mee waaraan de nodige kosten verbonden zijn. Voor 'kleine ondernemers' zijn deze kosten (relatief) hoog. Daarom is er een regeling getroffen voor deze 'kleine ondernemers'. (Dit geldt volgens art. 25 lid 1 Wet OB alleen voor natuurlijke personen, dus niet BV's etc.)

Op grond van de KOR mag het bedrag van de te betalen omzetbelasting worden verminderd met een bedrag gelijk aan 2,5 (forfait) maal het verschil tussen €1.883,- en het bedrag van de per saldo te betalen belasting.

Toelichting: als de verschuldigde omzetbelasting per saldo niet meer bedraagt dan €1.345,-, hoeft geen omzetbelasting te worden afgedragen (!). Meer dan €1.883,- = alles afdragen. Tussen €1.345,- en €1.883,- vindt er een vermindering van de af te dragen omzetbelasting plaats.