Moet mijn werkgever vakantiegeld betalen?

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen over de cao van de glastuinbouw.
Zelf werk ik al sinds mijn 15de bij het bedrijf en inmiddels 7jaar.
Werk onder de functie productiemedewerker als bijbaan.
0-uren contract!

Is mijn werkgever mij verplicht om vakantiegeld aan ons te betalen?
Is mijn werkgever verplicht om een reiskostenvergoeding te betalen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link cao: https://www.glastuinbouwnederland.nl/arbeid/cao/

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Rieskosten hoeft je werkgever niet te betalen en je vakantiegeld zit waarschijnlijk al in je loon als nul uur contracter.

Antwoorden (2)

Het 0-urencontract verschilt niet veel met andere arbeidscontracten met betrekking tot vakantiegeld. Het wettelijk vastgestelde vakantiegeld bestaat uit 8% van het brutoloon. Bij het 0-urencontract komt het vaak voor dat er maandelijks verschillende uren worden gewerkt, hierdoor is het makkelijker om het vakantiegeld maandelijks te laten uitbetalen bij het loon. Voor werknemers met een 0-urencontract is dit dan ook gebruikelijk. Als het vakantiegeld maandelijks wordt uitbetaald, dan dient dit wel op de salarisstrook te worden vermeldt. Antwoord, Ja! Je bent verplicht vakantie geld te krijgen.

In de wet staat niets over het recht op een reiskostenvergoeding. In uw arbeidscontract, cao of bedrijfsregeling kan staan dat je een reiskostenvergoeding krijgt. Is hierin niets geregeld? Dan is jou werkgever niet verplicht om uw reiskosten te vergoeden.
4 jaar geleden
In jouw arbeidsovereenkomst staat aangegeven of het bedrijf is aangesloten bij cao glastuinbouwnederland.
Zo ja:

In deze cao staat dat je geen recht hebt op reiskostenvergoeding indien de afstand tussen thuis en werkplek minder dan 10 kilometer is. Is de afstand meer dan 10 kilometer, dan heb je wel recht op reiskostenvergoeding.
Indien je vervoer hebt van het bedrijf, vervalt de reiskostenvergoeding weer.
Indien je eerst (toen je bij het bedrijf begon) dicht bij het werk woonde en daarna verder weg bent gaan wonen, heb je ook geen recht op reiskostenvergoeding.

Iedereen in Nederland heeft recht op vakantiegeld.
Sommigen krijgen dat maandelijks betaald, de meesten 1 keer per jaar.
Dit recht heeft niet specifiek te maken met jouw cao.
Zie hiervoor de link.

Succes!