Kun je van 2 Vmbo TL naar 3 havo?

Als je gemiddeld alles boven de 7 staat , kun je dan van 2de klas vmbo TL ( mavo ) naar 3de klas havo?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (2)

Dat bepalen de overgangsregels van de school. "Gemiddeld alles boven de 7 staan" is wat mager voor die overgang. Bedenk dat de hoeveelheid stof op de havo meer is, de stof moeilijker is en dat men er sneller doorheen gaat. Het is zeker geen "standaard" overstap, van mavo 2 naar havo 3.

Om een idee te geven wat de school zou kunnen eisen om van mavo 2 naar havo 3 te kunnen, geef ik hieronder wat een willekeurige school eist voor die overgang. Je ziet dat er flink wat eisen worden gesteld aan Nederlands, Engels en Wiskunde. Dat is niet vreemd. Op het eindexamen van Havo mag je in dat groepje maximaal 1 afgeronde 5 hebben. Anders ben je gezakt.

"- van mavo 2 naar havo 3. Een leerling kan overstappen van mavo 2 naar havo 3 als er aan de volgende criteria is voldaan: Voor mavo toetsen moet er gemiddeld een 8* gescoord worden. Voor de havo toetsen een gemiddelde van een 7**

* mavo Van de determinatievakken mogen 2 eindcijfers gemiddeld een onafgeronde 7 zijn, behalve op de vakken Nederlands, Engels en wiskunde, die met minimaal een afgeronde 8 afgesloten moeten worden. Minimaal 63 punten.

** havo: Van de determinatievakken mogen 3 eindcijfers gemiddeld een niet naar boven afgeronde 6 op havo niveau zijn, behalve op de vakken Nederlands, Engels en wiskunde, die met minimaal een afgeronde 7 afgesloten moeten worden. Minimaal 53 punten.
.
Normaal gesproken, stroom je op naar hetzelfde leerjaar van het hogere schooltype. Dus van mavo 2 naar havo 2. Of van havo 3 naar vwo 3.
Toegevoegd op 11 mei 2019 19:50: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Nee, dat kan niet zomaar.

Eerst is het belangrijk om te weten of je op een school zit waar rekening wordt gehouden met eventueel overstappen van mavo 1 naar havo 2, of van mavo 2 naar havo 3.
Dit zijn zogenaamde opstroomklassen.
Sommige scholen bieden dit inderdaad aan.

Deze scholen bieden op mavo 1 en mavo 2 de boeken, lesstof en toetsen aan op havo niveau. Indien je dan voor alles 7 en hoger staat, kun je de overstap maken.

Zit je echter op een gewone mavo, kun je niet overstappen naar havo 3.
Je hebt dan namelijk andere lesstof gehad: andere inhoud, ander niveau. Verder ben je dan ook getoetst op mavo niveau. (Een 7 op mavo niveau kun je niet vergelijken met een 7 op havo niveau).

Nu zijn er ook scholengemeenschappen die een tweejarige brugklas hebben.
Indien je dan in de mavo/havo brugklas zit, stroom je verder naar mavo 3 of havo 3.
Punten, werkhouding, inzet.....bepalen dit. Eigenlijk heb je dan ook twee jaar lang alles gedaan op havo niveau.

Kortom, heb jij echt twee jaar lang op mavo niveau les gehad, kun je niet overstappen naar havo 3.
Heb je twee jaar lang op de mavo gezeten, maar les gehad op havo niveau, kun je doorstromen naar havo 3 met deze punten.

Ik kan wel een aantal bronnen erbij zetten.
Alleen zijn dit bronnen van specifieke scholen.
Ik zal er twee toevoegen van scholen waar je wel eventueel kunt overstappen van mavo 1 naar havo 2, of mavo 2 naar havo 3.
https://www.schoter.nl/opstroomklassen/
http://www.broekland-lvo.nl/voor-ouders
Toegevoegd op 11 mei 2019 20:17: tekst