Hoe weet een kraanmachinist precies wat hij moet doen op een dag?

Hoe weet een kraanmachinist wat hij naartoe moet verplaatsen bij bijvoorbeeld de bouw van een flatgebouw. Het lijkt me niet dat hij precies weet dat 'ie 12:06 op de 6e verdieping wat steigers moet afleveren en dan weer een kruiwagen verplaatsen van de begane grond naar de 12e? Hoe ziet zijn planningsproces eruit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dat krijgt hij op dat moment te horen
LeonardN
5 jaar geleden
Zie het als een taxichauffeur, die weet wellicht 2 of 3 ritten van te voren, de rest is alles op aanvraag.

Antwoorden (2)

Werklui die de kraan willen gebruiken melden dit bij de uitvoerder. Daar wordt aan het begin van de dag globaal een planning besproken. Tevens wordt er gebruik gemaakt van een portofoon.

Wanneer bijvoorbeeld de metselaar klaar is met zijn hijs-werkzaamheden, wordt de portofoon doorgegeven aan de volgende die de kraan nodig heeft.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
plus, ik snap de min niet.
Dat weet ie amper. Hij deelt een paar portofoons uit, en bijv. de steigerbouwer vraagt of hij X-materiaal van plaats Y naar plaats Z kan draaien. Als dat klaar is geeft de steigerbouwer, de portofoon over naar de timmerman die de gevelsluitende elementen van hier naar woning zus en zo wil. Voordat dat dat klaar is staat er een betonwagen, die gaat voor, iemand hangt een betonkubel eraan en zo blijft het de hele dag doorgaan. Soms heeft de machinist een vaste "aanpikker", maar vaak is het net wie de portofoon in handen heeft die hem op de grond helpt.

Meestal is er wel wat overleg vooraf wat er ongeveer gedaan moet worden, maar er wordt ook heel veel gewisseld en er komen onvoorziene dingen tussendoor.
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
C+ 'Waardeloze min.
nielsjuh
5 jaar geleden
+ helemaal correct. Ook uw min snap ik niet.