Wat zijn verhandelbare schuldbewijzen?

wat bedoelen ze met bijvoorbeeld obligaties die verhandelbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Obligaties zijn schuldbewijzen afgegeven door een overheid of bedrijf.

Hoe zit dat: een bedrijf of een overheid betaalt of leent een bepaald bedrag aan een ander land of bedrijf. Soms hebben ze dat geld niet, en om dat geld bij elkaar te sprokkelen, gaan ze lenen bij burgers en instellingen. Wat doe je dan eigenlijk: je leent het bedrijf of die overheid geld uit. Als bewijs dat jij geld uitleent en dus recht hebt op terugbetaling voor die rente, krijg je een bewijs. Vroeger was dat echt een stuk papier, met daarop de vastgestelde rente en looptijd. Meestal is dit een looptijd van 10 jaar.

Dit stukje papier is dus waardevol, het vertegenwoordigt minimaal het bedrag dat je terugkrijgt van de overheid of het bedrijf, wat je hebt uitgeleend.

Sommige mensen hadden snel geld nodig. Ze zeiden dan tegen andere mensen: koop dit stukje papier (de obligatie), dan kan je later het geld claimen bij deze overheid/dit bedrijf, met rente.

Zo werd dit stukje papier dus verhandelbaar. Doordat het dan ten prooi valt aan de wetten van vraag en aanbod, ontstaat er ook een koers voor. De koers wordt ook weer bepaald door de waarde van de munteenheid waarin het omschreven staat. Als de euro weinig waard wordt, wordt de obligatie ook minder waard, indien de waarde in euro's is omschreven.

NB: zie de bron voor meer informatie, dan zie je ook dat de koersen van de obligaties wordt bijgehouden, en dat obligatiehouders recht hebben op jaarlijkse rente. Om het simpel te houden heb ik dat hier niet genoemd, maar kan je in de bron er meer over lezen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een tastbaar bewijs voor iets waar duidelijk de schuld naar iemand anders word doorverwezen. En die dan illegaal verkocht worden. Dus bijvoorbeeld: verzekerings fraude met betrekking tot een secondair persoon